4 voordelen van een optrekstang deur(post)

Laatste update: 28/12/2020.

Optrekken wordt steeds populairder en is allang geen oefening meer die je enkel tijdens fitness in de sportschool uitvoert. Op de markt is tegenwoordig een breed assortiment optrekstangen verkrijgbaar. Zo zijn er de vaste optrekstang wandmodellen (Zoluko Pull up bar Wand) die gemonteerd worden op een vaste plek in huis. Echter heeft niet iedere thuis sporter ruimte voor een optrekstang wandmodel. Vandaar bieden wij onze klanten de flexibele optrekstang deur aan. Dit model is speciaal geschikt om te klemmen tussen een deurpost en maakt optrekken enorm eenvoudig. In dit artikel lichten wij de grootste voordelen toe en eindigen wij met een aantal efficiënte oefeningen die in geen enkel krachttrainingsschema mogen ontbreken.

Voordeel 1: De optrekstang deur is flexibel inzetbaar om meerdere spiergroepen efficiënt te trainen

Voor veel thuis sporters is het belangrijkste voordeel van een optrekstang deur dat je op een eenvoudige manier het aantal beschikbare oefeningen kan uitbreiden om zo efficiënt mogelijk te kunnen trainen. Door gebruik te maken van een optrekstang ben je in staat je gehele bovenlichaam te trainen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jouw rugspieren, schouderspieren, borstspieren, buikspieren en armspieren.

Ben jij een sporter die focust op krachttraining? Dan is een optrekstang een musthave voor jou. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan je kiezen tussen een optrekstang wandmodel of een optrekstang deurpost. De belangrijkste reden lichten wij nader toe bij voordeel 2.

Voordeel 2: Zonder optrekstang ben je beperkt in het aantal oefeningen om rugspieren te versterken

Iedere sporter heeft een persoonlijke doelstelling waarvoor hij/zij traint. Een aantal voorbeelden zijn:

  • het verbeteren van het uithoudingsvermogen
  • het verhogen van de spiermassa
  • het versterken van onze spieren
  • het verbeteren van onze conditie

Het type training en de daarbij horende oefeningen is afhankelijk van het gestelde sportieve doel. Wij krijgen regelmatig vragen welke oefeningen je het beste kunt uitvoeren wanneer je traint met krachttraining als doel. Voor vrijwel al onze spierengroepen bestaan er efficiënte oefeningen met ons eigen lichaamsgewicht, waarmee we deze spiergroepen kunnen trainen. Echter zijn de mogelijkheden voor onze rugspieren beperkt.

Daarom adviseren wij iedere thuis sporter die als doel heeft om spiermassa te vergroten of het versterken van de spieren om een optrekstang aan te schaffen. Dit kan een optrekstang wandmodel zijn of een optrekstang deurpost.

Door gebruik te maken van een optrekstang voeg je met het grootste gemak 10+ oefeningen toe die bijdragen een het maximaliseren van jouw trainingsresultaat. Een aantal van deze oefeningen bespreken we later in deze informatieve blog.

Voordeel 3: Een optrekstang deur is eenvoudig op te bergen en neemt weinig ruimte in

Wij begrijpen heel goed dat vrijwel niemand beschikt over een fitnessruimte in eigen huis. Ook kunnen wij het ook prima begrijpen dat niet iedereen een optrekstang permanent aan de muur wilt hangen. Een optrekstang deur is daarom het perfecte hulpmiddel om jou te ondersteunen bij het thuis sporten. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat jouw sportieve doelstelling wordt behaald.

Onze Zoluko Optrekstang Flex is speciaal ontwikkeld om vast te klemmen tussen een deurpost. Binnen een minuut hangt de optrekstang vast tussen de deurpost en kan jij starten met trainen. In tegenstelling tot het overige aanbod is de draagkracht van de Zoluko Optrekstand Flex 200 kilo en bieden wij jou een gegarandeerd veilige plek in eigen huis om krachttraining te doen.

Zodra je klaar bent met je training is de optrekstang deur eenvoudig te demonteren en op te bergen. Volledig ingeschoven neemt de optrekstang slechts 65 centimeter ruimte in beslag. Kortom, perfect voor iedere thuis sporter die beperkt de ruimte heeft en/of geen permanent geplaatste optrekstang aan de wand wilt monteren.

Voordeel 4: Een optrekstang deur hoef je niet te monteren

Dit brengt ons bij het vierde belangrijke voordeel van een optrekstang deur en dat is dat je geen gereedschap nodig hebt om dit model te monteren. Geen gedoe met gereedschap of passen & meten voordat je aan de slag kunt. Draai de optrekstang uit en plaats tussen een deurpost.

De beste oefeningen met een optrekstang deur(post)

Trainen met een optrekstang deur biedt ons de mogelijkheid om een diversiteit aan oefeningen uit te voeren. De verschillende type oefeningen die wij zullen toelichten bestaan uit het strekken van de spieren, optrekken met de optrekstang, push-ups en als laatste buikspieren.

Zoluko Pull Up Bar Flex

Start altijd met een warming up

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken dat een warming up essentieel is voordat je begint met optrekken. Over een warming up wordt vaak lichtzinnig gedaan, maar men vergeet dat krachttraining veel van onze spieren en gewrichten vereist. Bovendien is optrekken met een optrekstang één van de zwaarste oefeningen voor ons lichaam.

Door een korte warming up te voltooien voor iedere training verlaag je de kans op letsel aanzienlijk. De allerbeste warming up die wij kunnen adviseren voor onze spieren is ongeveer 3 minuten touwtjespringen. Met dit Professionele springtouw wordt de warming up kinderspel en helpt het ons op razendsnel tempo calorieën verbranden. Een musthave voor iedere thuis sporter.

Stretching

Wanneer we ons onderlichaam trainen is het goed om na de training te stretchen. Hier zijn verschillende manieren voor zoals de bekende knie-naar-borst stretch, kuitstretch of quad stretch. Persoonlijk vind ik het fijn om na een intensieve training mijn benen te stretchen met de optrekstang. Plaats de optrekstang ter hoogte van jouw heupen tussen de deurpost. Deze hoogte is perfect geschikt om onze benen goed te stretchen. Leg je been op de optrekstang en zorg ervoor dat je achillespees de optrekstang raakt. Probeer met je handen je voet beet te pakken door je bovenlichaam naar voren te bewegen. Je zult merken dat zowel je hamstrings als kuitspieren goed gestrekt worden. Hou deze positie ongeveer 30 seconden vast. Herhaal de oefening met je andere been.

Optrekken met een optrekstang

In deze informatieve blog lichten we twee bekende varianten toe voor een optrekstang deur. De eerste oefening is de standaard pull up, waarbij we ons lichaam optrekken met bovenhandse grip. De tweede variant die we toelichten is de chin up, waarbij we de optrekstang beetpakken met onderhandse grip.

Standaard pull up

Bij een standaard pull up pak je de optrekstang met brede bovenhandse grip en handpalmen naar voren. Ons advies is om onder de optrekstang deur te gaan staan, je armen te strekken en de handvatten beet te pakken op schouderbreedte. De perfecte grip verschilt per persoon en is dus afhankelijk van je schouderbreedte. Wanneer je de optrekstang op schouderbreedte vasthoudt zorg je ervoor dat iedere herhaling een maximaal bewegingsbereik heeft en rugspieren trainen zo efficiënt mogelijk wordt toegepast.

Chin up

Een chin up onderscheidt zich doordat je de optrekstang vast pakt met de handpalmen naar je toe. Met deze handgreep verhoog je de belasting op je biceps en onderarmen. Probeer eens een aantal herhalingen en je zult merken dat er meer spanning in op je armen komt te staan. Een chin up is uitermate geschikt voor beginnende sporters doordat meerdere spiergroepen worden belast. Dit heeft als resultaat dat je sterker bent en meer herhalingen kunt doen.

Push-ups

Door de optrekstang op circa 30-40 centimeter hoogte tussen een deurpost te plaatsen beschik je over de mogelijkheid op push ups te verlichten of te verzwaren. Dit kan door middel van een incline push up of decline push up.

Incline push up

Ben jij een beginnende sporter en vindt jij push ups nog zwaar dan probeer dan eens de incline push up. Plaats je handen op schouderbreedte op de optrekstang. Strek je lichaam in kaarsrechte houding en span je rompspieren aan. Laat jezelf langzaam en gecontroleerd zakken totdat je borst bijna tegen de optrekstang aan komt. Duw jezelf af met je armen naar startpositie. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Decline push up

Voor de ervaren krachtsporters is de decline push up de perfecte oefening op push ups te verzwaren. Bij deze oefening plaatsen we de voeten op de optrekstang en plaatsen we onze handen op de grond. Doordat je benen verhoogd van de grond over de optrekstang liggen krijgen je armspieren te maken met een verhoogde weerstand. Hierdoor is de decline push up zwaarder dan een normale push up.

Span je rompspieren aan, houd je lichaam in een rechte lijn en plaats je handen op schouderhoogte op de grond. Laat je langzaam en gecontroleerd zakken totdat je hoofd bijna tegen de grond komt. Beweeg hierbij enkel je armen. Vanuit deze positie druk je jezelf weer omhoog naar startpositie. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Conclusie

Met een optrekstang deurpost vergroot je eenvoudig het aantal oefeningen die jij thuis kan uitoefenen. Ligt je focus op krachttraining en het vergroten van spiermassa dan is een optrekstang een echte musthave. Met onze Zoluko Pull Up Bars beschik jij over een professionele trainingspartner voor thuis. Wacht niet langer en begin vandaag!

Pull up bar

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd