Cardio training helpt bij een gezond en fit lichaam
Laatste update: 30/12/2020.

Wil je werken aan een ijzersterke conditie of wil je afvallen? Dan is cardio training perfect voor jou! Naast krachttraining kun je cardio training ook nog eens makkelijk vanuit huis doen. Met krachttraining train je voornamelijk je spierkracht, met cardio training komt een heel ander onderdeel aan bod: namelijk je uithoudingsvermogen.

In deze informatieve blog lees je meer waarom cardio training goed helpt bij het trainen van je uithoudingsvermogen, en je helpt om vet te verliezen om zo aan een gezond lichaam te werken. Daarnaast behandelen we kort welke manieren van cardio training het meest effectief zijn om je doelen te behalen.

Je uithoudingsvermogen trainen met cardio training

Uithoudingsvermogen wordt ook wel cardiorespiratoire uithoudingsvermogen genoemd, oftewel: de conditie van je hart en longen. In tegenstelling tot krachttraining, waar je vooral korte zware oefeningen uitvoert, draait het bij cardio training vooral om langdurige lichte oefeningen die je hartslag doen verhogen. Zodra je hartslag verhoogt, ga je vet verbranden en gaat je uithoudingsvermogen er ook op vooruit.

Bij cardio training is het belangrijk om je lichaam voor een langere tijd een bepaalde activiteit en/of oefening vol te houden. Ben je snel buiten adem tijdens een lichte oefening? Dan betekent dat je bezit over een slecht uithoudingsvermogen, en wordt het tijd dat je hier iets aan gaat doen om de conditie van je hart en longen te vergroten. Hoe beter jouw hart en logen functioneren, hoe meer zuurstof ze kunnen opnemen. Veel mensen vergeten dat je hart een spier is. Hoe sterker je hartspier, des te beter het bloed door je lichaam wordt gepompt.

Kortom, hoe langer je een cardio training volhoudt, hoe beter je uithoudingsvermogen wordt en hoe sneller je vet verliest.

Effectief vet verliezen met cardio training

Hierboven hebben we het gehad over het uithoudingsvermogen die vergroot wordt door middel van cardio training. Maar cardio training is ook zeer effectief om vet te verliezen. Vet verliezen kun je op veel verschillende manieren doen. Je verliest vet als je meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt. Vet verliezen kun je op twee manieren doen. Door middel van diëten of door veel calorieën te verbranden tijdens een activiteit zoals een intensieve cardio training. Vaak is een combinatie van de twee methodes het meest effectief om vet te verliezen.

Wil je veel calorieën verbranden door middel van cardio training? Dan moet je een interval of een intensieve duurtraining doen. Deze twee methodes zullen we hieronder even kort toelichten:

Intervaltraining
Intervaltraining wordt ook wel HIIT training genoemd. HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Intervaltraining is een vorm van cardio training waarbij je vooral traint op hoge intensiteit voor een korte periode van tijd. Dit is dan ook het verschil met duurtraining waar je meer op lagere intensiteit traint voor een langere periode van tijd.

Een intervaltraining kun je uitvoeren op verschillende manieren. Je kunt een intervaltraining uitvoeren op een crosstrainer, loopband, roeitrainer of op andere cardio apparaten. Naast cardio apparaten kan een intervaltraining ook bestaan uit verschillende oefeningen met een aantal rondes die binnen een bepaalde tijd uitgevoerd moeten worden. Daarnaast is een intervaltraining ideaal om je uithoudingsvermogen te trainen op korte afstanden en het verbranden van extra calorieën om effectief af te vallen.

Duurtraining
Duurtraining wordt ook wel LISS-training genoemd. LISS-training staat voor Low Intensity Steady State Training. Bij duurtraining train je op lagere intensiteit op een lange periode van tijd. Dit is dan ook het grote verschil met intervaltraining waar je op hoge intensiteit traint voor een korte periode van tijd.

Duurtraining kun je buiten doen door bijvoorbeeld te gaan fietsen, hardlopen of het maken van een lange wandeling. Ook is duurtraining makkelijk vanuit huis te doen, wel moet je dan een cardioapparaat aanschaffen zoals een loopband of crosstrainer. Daarnaast is duurtraining ideaal om je uithoudingsvermogen te trainen op langere afstanden en het verbranden van extra calorieën om effectief af te vallen.

Waarom cardio training?

Zoals hierboven uitgelicht helpt cardio training bij het opbouwen van een beter uithoudingsvermogen, en helpt het bij het effectief verliezen van vet. Maar wist je dat cardio training nog twee voordelen heeft? Deze voordelen zullen we hieronder uitlichten.

Cardio training verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Zoals de koptekst al zegt, cardio training verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Het woord cardio komt namelijk van cardiovasculair. Cardiovasculair is weer een ander woord voor hart- en vaatsysteem. Met cardio train je namelijk je hart en longen harder te werken. Dit zorgt er weer voor dat je hart en longen sterker worden en verkleint dan weer de kans op hart- en vaatziektes.

Cardio training helpt om te ontspannen

Cardio training maakt bepaalde hormonen vrij die je een gelukkig gevoel geven. Denk hierbij aan endorfine en dopamine. Een goede cardio training zal je dus helpen te ontspannen als je stress ervaart. Dit komt omdat deze hormonen vrij komen tijdens je cardio sessie.

Conclusie

Kortom, cardio training is een uitstekende manier om te werken aan je uithoudingsvermogen, en helpt je om vet te verliezen om zo aan een gezond en fit lichaam te werken. Daarnaast helpt cardio training om de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen, en helpt je te ontspannen als je stress ervaart.

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog om te beginnen met cardio training? Kom in actie en werk aan een gezond en fit lichaam!

Cardio

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd