De voordelen van een gespierd lichaam

Laatste update: 13/07/2021

Goed voor je lichaam zorgen is tegenwoordig steeds populairder. Een gespierd lichaam zorgt namelijk niet alleen voor een mooi en strak figuur, maar het heeft ook positieve effecten op je gezondheid en geestelijke gesteldheid. Door de populariteit van social media, zoals instagram en facebook, delen steeds meer mensen dagelijks foto’s van zichzelf wanneer ze aan het trainen zijn. Dit kan jou natuurlijk ook inspireren om zelf te werken aan een mooi en gespierd lichaam.

In dit artikel vertellen we wat de voordelen zijn van het hebben van een gespierd lichaam. Wil je meer weten over thuis gespierd worden? Lees dan ook ons andere artikel: Thuis gespierd worden: hoe doe je dat?

De voordelen van een gespierd lichaam

Wanneer je werkt aan een gespierd lichaam neemt dat een tal van voordelen met zich mee. Deze voordelen zetten we hieronder voor je op een rijtje:  

Toename van metabolisme
Als je beschikt over meer spiermassa, neemt je metabolisme toe. Je kunt hierdoor eenvoudiger calorieën verbranden en een gezond gewicht behouden. Om een gespierd lichaam te behouden verbrandt je lichaam namelijk continu energie, ook als je niet beweegt.

Daarnaast is het zo dat het effect van krachttraining nog lang aanhoudt na je training. Het lichaam verbruikt namelijk energie om spiermassa te herstellen dat beschadigd is. Door minimaal twee tot drie keer per week te trainen, zal er continu sprake zijn van een verhoogd metabolisme.

Gezonder hart en betere bloedsomloop
Je zou zeggen dat intensieve fysieke inspanning slecht kan zijn voor je hart, maar de werkelijkheid is gelukkig anders. De inspanningen die je maakt om een gespierd lichaam te krijgen verhogen inderdaad de bloedruk tijdens de trainingen.

Toch blijkt uit onderzoek dat het hart er juist voordeel bij heeft. Het verbetert namelijk de bloedsomloop in je lichaam. Er komt meer zuurstof in het bloed, en dat is goed voor zowel de spieren als het hart.

De dichtheid van je botten verbeteren
Een gespierd lichaam zorgt voor sterkere botten die minder snel zullen breken. De dichtheid van je botten verbeteren op het moment dat je meer druk zet tijdens een training. Dit gaat geleidelijk aan en de kans op osteoporose daalt.

Met name voor vrouwen na de menopauze is dit erg belangrijk. Botdichtheid na een veranderede hormoonhuishouding neemt namelijk af.

Voorkomt blessures
Een gespierd lichaam verkleint de kans op blessures. Dit heeft te maken met de opgebouwde weerstand die is ontstaan van het trainen. Houd er wel rekening mee dat het niet uitsluitend alleen maar om spiermassa draait.

Bij het voorkomen van blessures is ook de stabiliteit en flexibiliteit van jouw lichaam erg belangrijk. Probeer eens aan de slag te gaan met yoga of pilates. Deze twee manieren van trainen zorgen voor meer stabiliteit en flexibiliteit van het lichaam.

Je mentale gezondheid verbetert
Naast alle andere voordelen van een gespierd lichaam, is je mentale gezond die verbetert misschien wel het beste voordeel. Door een gespierd lichaam zal je je niet alleen zelfverzekerder voelen, maar ook een stuk gezonder. Dit geeft je niet alleen een enorme boost, je denkt dat je de hele wereld aankunt!

Daarnaast is het wetenschappelijk bewezen dat krachttraining voor een verlaging van angsten werkt bij volwassen mensen. Ook wordt er een verbetering in het slaappatroon waargenomen als er aan krachttraining wordt gedaan.

Tot slot is er in dezelfde studie gezien dat de weerstand van volwassenen verbetert op het moment dat er aan krachttraining wordt gedaan. Stuk voor stuk zijn dit gezondheidsvoordelen waar je direct van kan profiteren als je werkt aan een mooi en gespierd lichaam!

Hoe krijg je een gespierd lichaam?

Om een mooi en gespierd lichaam te krijgen zal je doorzettingsvermogen en discipline moeten hebben. Daarnaast zal je je moeten houden aan een paar belangrijke regels. Deze regels bespreken we in ons andere artikel: Thuis gespierd worden: hoe doe je dat?

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt ontdekt, is er reden genoeg om te werken aan een mooi en gespierd lichaam. Uiteraard is het van belang om dit rustig op te bouwen. Zeker wanneer je met krachttraining start is de kans op blessures in het begin namelijk erg groot.

Kijk ook op onze website. Onze producten bieden de oplossing om jouw lichaam te leren kennen, je spieren te versterken en je uithoudingsvermogen te vergroten zonder een sportschool te hoeven bezoeken.

GezondheidSpiermassa

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd