Hoeveel stappen per dag moet je zetten om gezond te blijven?

Laatste update: 05/10/2021.

Om een gezond lichaam te willen en behouden, moeten we actief bewegen. Toch is dat in de praktijk een stuk lastiger in te passen aan onze lange lijst met dagelijkste bezigheden.

Het is dus handig om te weten hoeveel beweging je precies nodig hebt voor het gewenste resultaat.

Onderzoek wijst uit dat je niet altijd naar de sportschool hoeft voor een gezond lichaam.

Sinds de opkomst van stappentellers zijn er veel mensen die bijhouden hoeveel stappen zij per dag zetten.

Hierbij wordt vaak de richtlijn van 10.000 stappen per dag aangehouden.

Maar waar komen die 10.000 stappen per dag vandaan? Moeten we echt 10.000 stappen per dag zetten voor een gezond lichaam? Je leest het in dit artikel.

10.000 stappen per dag lopen?

Het getal van 10.000 stappen per dag lopen is gebaseerd op een onderzoek van wetenschapper dr. Hatano.

Hij geloofde dat 10.000 stappen per dag lopen zou zorgen voor een verkleining van de kans op hart- en vaatziekten.

Maar dat wil niet zeggen dat iedereen precies 10.000 stappen per dag zou moeten zetten.

Is 10.000 stappen per dag jou te veel? Begin dan met minder stappen per dag en bouw het aantal stappen per dag langzaam op.

Na verloop van tijd zal je lichaam steeds meer stappen per dag aankunnen en zal je merken dat je op den duur graag een stapje extra zet!

Hoeveel energie verbrand je met lopen?

Hoeveel energie je precies verbrand met lopen is moeilijk te zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van je lengte en gewicht.

Gelukkig kunnen we wel een goede schatting maken over het gemiddelden. Gemiddeld verbrand je met één kilometer lopen zo’n 55 calorieën.

Hoeveel stappen je precies per kilometer zet is afhankelijk van de lengte van je benen. Maar het getal ligt ergens tussen de 1200 tot 1500 stappen.

Als we uitgaan van 1325 stappen, dan verbrand je zo’n 0,0415 calorieën per stap.

In eerste instantie lijkt dat niet veel, maar als je iedere stap die je zet bij elkaar optelt dan loop het aantal calorieën als snel op.

Meten is weten

Al je stappen per dag tellen is natuurlijk bijna onmogelijk en dat hoeft ook niet. Daar kun je namelijk prima een stappenteller voor gebruiken.

Stappentellers zijn op dit moment razend populair. Deze handige tools stimuleren je om meer te bewegen en resultaten bij te houden en uit te wisselen met andere mensen.

Er zijn ook smartwatches op de markt die meer meten dan het aantal stappen per dag. Ze meten bijvoorbeeld ook je hartslag en het aantal calorieën die je per dag verbrand.

Daarnaast zijn er zelfs smartwatches die kunnen meten of je voldoende slaapt. Zo heb je zelf de controle op je eigen gezondheid.

Wat is de beste tool om je stappen per dag te meten?

Voordat je een handige tool aanschaft om je stappen te tellen, is het belangrijk om te kijken wat je doel is.

Wil je alleen je stappen per dag meten? Dan is een stappenteller voldoende.

Wil je meer meten dan alleen je dagelijkse stappen? Denk hierbij aan het meten van je hartslag, het aantal calorieën die je verbrand of bijhouden of je voldoende slaapt.

Dan is het misschien wel handig om een smartwatch aan te schaffen.

Kortom, zorg ervoor dat je weet wat je doel is en kijk welke handige tool hierbij aansluit.

Conclusie

In dit artikel heb je kunnen lezen hoeveel stappen je per dag moet zetten voor het behoud van een gezond en fit lichaam.

Daarnaast hebben we verteld hoeveel energie je gemiddeld verbrand met lopen.

Wil je het aantal stappen per dag meten? Dan adviseren we een stappenteller of smartwatch aan te schaffen.

CardioGezondheid

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd