Praktische eiwitrijke tussendoortjes voor thuis

Laatste update: 20/06/2021

Verantwoord eten is niet altijd even makkelijk. Als je een nacht slecht slaap of een drukke dag hebt, ben je sneller geneigd om te kiezen voor een ongezonde snack. Maar wat is nu de beste manier om met die ongezonde eetbuien om te gaan? Laat al die koekjes en andere suikerhoudende rommel liggen en kies voor eiwitrijke tussendoortjes. Eiwitrijk voedsel is voor veel mensen de sleutel tot afvallen en het aankomen van spiermassa. Het is daarom verstandig om wel gewoon een snack te nemen, maar daarbij wel goed op te letten dat je voor de gezonde optie gaat.

In dit artikel geven we je een lijstje praktische eiwitrijke tussendoortjes voor thuis mee. Deze eiwitrijke tussendoortjes zijn geschikt voor iedereen die fitter en gezonder wilt leven. Met deze lijst van eiwitrijke tussendoortjes valt er genoeg te kiezen voor iedereen.

Een lijst met eiwitrijke tussendoortjes

Proteïne repen
We beginnen de lijst met het ideale tussendoortje om suikerhoudende rommel tegen te gaan. Namelijk, proteïne repen! De meeste repen variëren tussen de 15 en 20 gram eiwit per reep. Qua calorieën zit je gemiddeld tussen de 150 en 200 calorieën afhankelijk van de grootte van de reep.

Eiwitshake
De eiwitshake mag absoluut niet ontbreken in deze lijst met eiwitrijke tussendoortjes. Een lekker snel tussendoortje wat vrijwel alleen maar bestaat uit proteïne. Per shake krijg je toch al snel zo’n 30 tot 40 gram proteïne binnen. Daarnaast heb je van een eiwitshake al snel een verzadigd gevoel. Hierdoor is de eiwitshake een ideaal tussendoortje voor mensen die willen afvallen.

Pindakaas of noten
Noten bevatten goede vetten en een redelijke hoeveelheid proteïne. Daarnaast zijn noten eenvoudig mee te nemen. Een handje noten bevat zo’n 200 calorieën. Het is wel belangrijk om noten af te wegen voordat je een bepaalde hoeveelheid tot je neemt. Het verschil tussen 40 en 60 gram is aanzienlijk groot in calorieën. Je zou ook kunnen kiezen voor een rijstenwafel met pindakaas als tussendoortje.

Griekse yoghurt of kwark
Zuivel mag in dit lijstje van eiwitrijke tussendoortjes natuurlijk niet ontbreken. Griekse yoghurt of kwark zijn allebei uitstekende producten voor de fanatieke sporters onder ons. Er valt makkelijk mee te variëren. Eet ze bijvoorbeeld met fruit, honing of een klein beetje geraspte pure chocolade. Daarnaast bevatten deze eiwitrijke tussendoortjes veel calcium voor sterke botten.

Gekookte eieren
Gekookte eieren zijn makkelijk mee te nemen en je kunt ze dagenlang bewaren in de koelkast. Het is ook makkelijk om meerdere eieren tegelijk te koken. Daarnaast hoeven gekookte eitjes niet saai te zijn. Probeer ze eens te eten met een gezonde dip van olie en kruiden. Zo heb je altijd het perfecte eiwitrijke tussendoortje als je flink trek krijgt.

Pannenkoekjes
Pannenkoekjes kunnen gezonde eiwitrijke tussendoortjes zijn als je ze maakt van eieren en bananen. Daarnaast valt er ook makkelijk mee te variëren net als griekse yoghurt en kwark. Eet ze bijvoorbeeld met heerlijk vers fruit, honing of een snufje kaneel.

Groene sojaboontjes
Misschien ken je deze boontjes al van de plaatselijke sushi bar. Vaak worden deze groene boontjes gereserveerd als bijgerecht als je sushi eet. Maar groene sojaboontjes zijn ook goed als eiwitrijke tussendoortjes. Daarnaast zitten ze boordevol vitaminen en mineralen. Net als gekookte eitjes zijn ze makkelijk mee te nemen, kun je ze koken in grote hoeveelheden en kun je ze dagenlang bewaren in de koelkast.

Hüttenkäse met fruit
Een ander zuivelproduct in dit lijstje met eiwitrijke tussendoortjes is hüttenkäse. Deze hele jonge kaas bevat weinig vet, maar wel ontzettend veel eiwitten. Hüttenkäse wordt vaak gegeten met hartige gerechten. Maar kan ook heel erg lekker zijn met vers fruit en een snufje kaneel.

Nog meer praktische eiwitrijke tussendoortjes voor thuis?

Heb je nog steeds niet voldoende inspiratie met dit lijstje eiwitrijke tussendoortjes? Hieronder sommen we nog een lijstje op met eiwitrijke tussendoortjes die makkelijk te bereiden zijn en overal mee naartoe genomen kunnen worden.

  • Pompoenpitten
  • Humus
  • Geroosterde kikkererwten
  • Gevulde omelet
  • Overnight oats
  • Avocado met kipfilet
  • Komkommer met zalm
  • Plakjes kipfilet
  • Notenboter op rijstenwafels

Conclusie

In dit artikel hebben we een lijstje gemaakt met eiwitrijke tussendoortjes voor thuis. Deze eiwitrijke tussendoortjes zijn eenvoudig te bereiden en makkelijk om mee te nemen naar werk, school of de gym. Daarnaast zijn ze bedoeld voor iedereen die fitter en gezonder wilt leven.

Voeding

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd