Beginnen met conditietraining? 6 oefeningen om thuis mee te beginnen

Laatste update: 17/01/2021.

Het verbeteren van je conditie kan je dagelijkse activiteiten een stuk aangenamer maken. Beginnen met conditietraining zal positief bijdragen aan je uithoudingsvermogen. Je zult niet meer buiten adem zijn als je de fiets neemt naar je werk, of dat je tong op de grond ligt na een stuk trap lopen. Conditietraining is daarom echt niet alleen voor de fanatieke sporters onder ons.

Maar hoe bouw je nou een betere conditie op? Dit doe je door te beginnen met conditietraining! In deze informatieve blog zullen we vertellen over het effect van conditietraining op de vetverbranding, en geven we 6 oefeningen mee die je makkelijk vanuit het comfort van je eigen huis kunt doen.

Conditietraining voor vetverbranding

Conditietraining is niet alleen goed voor je uithoudingsvermogen, je verbrand er ook vet mee. Als dit jouw doel is naast een ijzersterke conditie opbouwen, dan is conditietraining een uitstekende keuze om mee te beginnen. Echter, zul je wel moeten opletten op wat je eet. Je zult namelijk pas gewicht verliezen als je minder calorieën eet dan dat je verbrand. Door te beginnen met conditietraining zul je dus meer calorieën verbranden. Daarnaast zul je wel goed moeten blijven opletten op je voedingspatroon.

Conditietraining: 6 oefeningen voor thuis

We hebben een kleine selectie conditietraining oefeningen gemaakt die je allemaal makkelijk kunt uitvoeren van het comfort van je eigen huis. Ook zullen deze oefeningen een positief effect hebben op je uithoudingsvermogen en vetverbranding. De 6 oefeningen zullen we hieronder uitlichten:

Boks oefeningen
Boks oefeningen uitvoeren is een uitstekende manier om conditie op te bouwen en functioneert ook gelijk als een uitstekende warming-up. Dit kan kan door middel van schaduw boksen of boks oefeningen op een bokszak, of een boksbal op voet. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar boks oefeningen op een boksbal op voet. Door de sterke rebound van de boksbal op voet wordt een echte tegenstander nagebootst. Je moet dus niet alleen stoten, maar ook ontwijken. Daarnaast verbrand je met boks oefeningen ook nog eens veel calorieën.

Touwtjespringen
Naast boks oefeningen verbrand je met touwtje springen ook veel calorieën. Met deze klassieke oefening werk je ook nog eens aan het verbeteren van je conditie. Het is ook niet voor niks dat boksers touwtje springen in hun sport routine hebben. Daarnaast kun je touwtje springen ook makkelijk afwisselen door bijvoorbeeld kruislings te zwaaien, of je knieën te heffen tijdens het springen. Het enige wat je nodig hebt is een springtouw.

Knieheffen
Knieheffen wordt veel gebruikt als warming-up bij hardlopen en voetballen. Deze simpele oefening is heel makkelijk thuis uit te voeren en kan ook makkelijker gemaakt worden. Dit doe je door je handen voor je uit te steken en daar je knieën tegenaan te bewegen. Om knieheffen wat intensiever te maken kun je ook afwisselen in tempo.

Traplopen
Traplopen is een eenvoudige en effectieve manier om je conditie te verbeteren. Wel moet je bezitten over een trap in huis of een trappenhuis in een appartementencomplex. Bij het op en aflopen van de trap, train je voornamelijk je quadriceps en buikspieren. In een hele korte tijd worden je core- en beenspieren op een afwisselende manier uitgedaagd. Daarnaast kun je het tempo van het traplopen afwisselen om de oefening intensiever te maken, of even tot rust te komen.

Jumping Jacks
Jumping jacks is één van de bekendste oefeningen die er bestaan. Deze oefening is simpel, makkelijk en eenvoudig uit te voeren. De jumping jack is een intensieve oefening waarbij je je hele lichaam beweegt en werkt aan een ijzersterke conditie. Er zijn weinig oefeningen waarbij je je hele lichaam gebruikt, maar de jumping jack is en één van. Door de hoge intensiteit van de jumping jack verbrand je ook nog eens veel calorieën.

Burpees
Naast de jumping jack is de burpee ook een oefening waarbij je je hele lichaam gebruikt. Een burpee uitvoeren is best eenvoudig, maar een goede techniek kan je helpen bij het maximaliseren van het trainingsresultaat. De burpee wordt vaak gezien als een variant van de squat. Net als bij de squat werk je bij de burpee aan je benen, billen en hamstrings. Maar de burpee voegt nog een paar extra lichaamsdelen toe, namelijk je borst, triceps en armen. De burpee is door zijn intensiteit ook een uitstekende oefening om je conditietraining mee af te ronden.

Wat heb je nodig voor conditietraining?

De meeste oefeningen die we hierboven hebben uitgelicht doe je voornamelijk met je eigen lichaamsgewicht. Mocht je toch beginnen met boks oefeningen en/of touwtje springen, dan raden we aan om een set bokshandschoenen, een boksbal op voet en een springtouw aan te schaffen.

Conclusie

Kortom, er zijn voldoende oefeningen om thuis conditietraining te doen. Dit kan door middel van boks oefeningen, touwtje springen of één van de andere oefeningen die je eenvoudig kunt uitvoeren met je eigen lichaamsgewicht. 

Eén manier om te beginnen met conditietraining is door middel van boks oefeningen op een boksbal op voet of bokszak. Door te stoot combinaties te maken op een boksbal werk je aan een goede conditie.

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over conditietraining om het maximale te halen uit jouw trainingssessies? Wacht dan niet langer en begin vandaag nog met deze 6 conditietraining oefeningen vanuit het comfort van je eigen huis!

 

CardioConditietraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd