Beginnen met cardio training? Tips en oefeningen voor thuis

Laatste update: 16/12/2020.

Je hebt geen tijd om naar de sportschool te gaan, maar je wilt wel aan de slag met je conditie? Dan is een cardio training vanuit huis de ideale oplossing. Cardio training is goed voor je uithoudingsvermogen en kan makkelijk vanuit het comfort van je eigen huis gedaan worden. Daarnaast is je cardio training thuis doen tijdsbesparend, en werk je aan een ijzersterke conditie zonder oordelen van andere mensen om je heen.

Als je wilt beginnen met cardio training vanuit huis, dan is deze informatieve blog zeker een aanrader voor jou! In deze informatieve blog zullen we uitlichten wat cardio training is en waarom cardio training goed is voor je lichaam. Daarnaast zullen we wat tips en oefeningen meegeven die je makkelijk kan uitvoeren vanuit huis.

Wat is cardio training?

Als je voor cardio training kiest, dan ga je vooral voor een training waarbij je je hartslag verhoogd. Als je hartslag verhoogd wordt tijdens de cardio training, dan gaat je uithoudingsvermogen erop vooruit en verbrand je vet. Er zijn veel verschillende cardio oefeningen om effectief af te vallen. Bij de oefeningen die we hieronder gaan uitlichten ga je elke spier in je lichaam gebruiken. Deze oefeningen worden zonder rustpauze achter elkaar uitgevoerd. Op deze manier wordt de vetverbranding optimaal gestimuleerd en werk je aan een ijzersterk uithoudingsvermogen.

Deze manier van cardio training wordt ook wel high intensive interval training genoemd. Op deze manier van cardio training gaan we dieper in op onze andere blog: " Cardio training helpt bij een gezond en fit lichaam."

Ben je er klaar voor? Start!

Cardio training: oefeningen voor thuis

Het aantal herhalingen, tijd en volgorde laten we helemaal aan jouw zelf over.

Jumping jacks
Deze oefening is één van de beste cardio oefeningen om thuis uit te voeren. De traditionele jumping jacks gaan als volgt:

Begin staand in een rechte positie met je voeten op heupbreedte en je armen langs je lichaam. Spring omhoog en spreid je voeten tegelijkertijd uit elkaar. Hef je armen gestrekt boven je hoofd terwijl je omhoog springt en je voeten tegelijkertijd spreid. Herhaal deze uitvoering meerdere keren op het moment dat je land.

Tip: probeer grote sprongen te maken tijdens de uitvoering, dit zorgt voor maximale inspanning.

Burpee
De burpee is een moeilijke oefening en vergt veel energie en kracht van je lichaam. Deze oefening geeft je conditie een extra boost. Daarom hebben veel mensen een haat-liefdesrelatie met deze oefening. De burpee voer je als volgt uit:

Begin staand in een rechte positie. Zak door je knieën en zet je handen naast je voeten op de grond. Verplaats je voeten met een klein sprongetje naar achteren zodat je in een opdruk houding komt te staan. Laat nu je hele lichaam de grond aantikken en kom weer explosief omhoog in de in de opdruk positie. Spring met je voeten terug naar je handen en spring vanuit de gehurkte positie explosief omhoog en klap met je handen boven je hoofd. Herhaal deze uitvoering in één vloeiende beweging.

Jump squats
Bij jump squats zul je weer explosief de lucht in moeten gaan net als bij burpeesJump squats gaan als volgt:

Plaats je voeten uit elkaar op de grond en probeer zo diep mogelijk door je knieën te zakken zodat je in de squat positie komt. Strek je benen en spring zo explosief mogelijk in de lucht. Land met je beide voeten weer op de grond en herhaal de uitvoering in één vloeiende beweging net als de burpee.

Boksen
De laatste oefening die we uitlichten voor cardio training is boksen. Je kunt schaduwboksen of je kunt ervoor kiezen om deze oefening uit te voeren met een boksbal op voet of bokszak. Wij adviseren deze oefening met een boksbal op voet uit te voeren. Dit is namelijk veel intensiever en door de rebound van de boksbal op voet wordt een echter tegenstander nagebootst.

Ga voor de boksbal op voet staan en deel met je linker- en rechterhand jabs uit. De veer in de boksbal op voet zorgt voor een rebound zodat je deze moet ontwijken. Boksen is een sport waarbij je heel veel calorieën verbrand en daarom is boksen een uitstekende manier om de cardio training mee te eindigen.

Let op: deze oefeningen moeten achter elkaar uitgevoerd worden zonder rustpauze. Dit zorgt voor een snelle vetverbranding en is een uitstekende methode om vet te verliezen.

Waarom cardio training?

Naast vet verliezen en een betere conditie, verkleint cardio training ook de kans op hart- en vaatziekte. De benaming cardio komt namelijk van het woord cardiovasculair. Dit woord is weer een ander woord voor hart- en vaatsysteem. Je traint namelijk je hart en longen harder te werken tijdens een intensieve cardio training. Dit zorgt ervoor dat je hart en longen sterker worden en verkleint dan weer de kans op hart- en vaatziektes.

Wat heb ik nodig voor een cardio training?

De oefeningen die we hierboven hebben uitgelicht doe je voornamelijk met je eigen lichaamsgewicht. Wel heb je een stukje doorzettingsvermogen en discipline nodig.

Bij oefeningen zoals boksen raden we wel aan om een boksbal op voet aan te schaffen. Cardio training met een boksbal op voet is niet alleen veel leuker, de boksbal op voet bootst namelijk een echte tegenstander na door de sterke rebound uit het veermechanisme. De boksbal op voet zorgt er namelijk voor dat je niet alleen je conditie traint, maar ook je reflexen. Mooi meegenomen toch!

Conclusie

Kortom, cardio training is een uitstekende manier om af te vallen en aan een ijzersterke conditie te werken. Met de juiste oefeningen, doorzettingsvermogen en discipline kom je een heel eind!

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over cardio training om maximaal resultaat te boeken uit je sportsessie? Kom in actie en verbeter je conditie met onze tips, oefeningen en boksbal op voet! 

CardioConditietraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd