De voordelen van een kettlebell training

Laatste update: 28/05/2021.

Hoewel er veel verschillende trainingsvormen zijn, is een kettlebell training ontzettend populair op dit moment. Je kan zelfs spreken van een nieuwe fitness hype. Vooral in de crossfit wereld is de kettlebell een populair trainingsattribuut om te gebruiken. Om te beginnen is een kettlebell heel compact waardoor je er overal mee aan de slag kunt gaan. Daarnaast kan je in 30 minuten al een zeer effectieve full body training doen met alleen een kettlebell. Geen tijd voor een kettlebell training is dan ook geen excuus. 

Maar wat is een kettlebell nou eigenlijk precies en wat kun je ermee? En wat zijn de voordelen van een kettlebell training? In dit artikel lichten we dit uitgebreid toe. Wil je meer tips en oefeningen voor een kettlebell training? Bekijk dan ook ons andere artikel: beginnen met een kettlebell training? 5 oefeningen voor thuis.

Wat is een kettlebell?

De kettlebell is niets meer dan een grote bonk staal met een lus eraan. In bijna alle kettlebell oefeningen gebruik je de kettlebell door deze vast te houden aan de lus, terwijl al het gewicht in de grote bonk staal zit. Traditionele dumbbells hebben aan beide kanten evenveel gewicht hangen en zijn verbonden in het midden. Het zwaartepunt van de dumbbell ligt hierdoor altijd in je hand.

Bij een kettlebell werkt dit anders. Het zwaartepunt ligt juist van je hand af. Hier zit dan ook de grote kracht van de kettlebell. Een kettlebell training heeft hierdoor een aantal interessante voordelen. Deze voordelen zullen we ook met je bespreken in dit artikel.  

Wat kun je met een kettlebell?

Een kettlebell is geschikt voor zowel krachtoefeningen als conditietraining. Een kettlebell geeft je veel bewegingsvrijheid en dat maakt de oefeningen met een kettlebell dynamisch. Je traint namelijk met vrijwel elke oefening meerdere spieren in één beweging. Start echter niet zomaar met een kettlebell training. Lees je eerst goed in en zorg ervoor dat je weet wat je doet. Zo verklein je de kans op onnodige blessures aanzienlijk.

De voordelen van een kettlebell training

Een kettlebell training zorgt voor een betere lichaamshouding
Met een kettlebell training ligt het gewicht altijd iets van je lichaam af. Dit zorgt ervoor dat je spieren meer moeite moeten doen om in de juiste houding te blijven trainen. Dit heeft weer een positief effect in je dagelijkse leven. Het gaat je lichaam minder moeite kosten om de juiste houding aan te nemen tijdens zittend of staand werk. Dit resulteert weer in minder nek en/of rugklachten.

Een full body training met één attribuut
Om een kettlebell training uit te voeren heb je vaak meerdere spieren nodig. Je kunt letterlijk met een kettlebell training alle spieren in je hele lichaam aanspreken. Dit is dan ook de reden waarom een kettlebell training zo effcient is. Denk hierbij aan compound oefeningen zoals de squat, lunges, sit-ups, shoulder press etc.

Met kettlebell training verbeter je je rompstabiliteit
Tijdens een kettlebell training spreek je ook je romspieren aan, ook wel je core genoemd. Je core bestaat uit je schuine buikspieren, buikspieren, onderrug en het middelste gedeelte van je rug. Als de spieren in je core goed met elkaar kunnen samenwerken resulteert dit in een ijzersterke rompstabiliteit. Indirect zul je minder last krijgen van blessures maar ook een stuk sterker zijn. De samenwerking tussen deze verschillende spieren in je core kun je trainen, onder andere met een kettlebell training.

Met een kettlebell training verbeter je je explosieve kracht
Bij veel sporten heb je explosieve kracht nodig. Denk hierbij aan sporten zoals rugby, voetballen, boksen of atletiek. Hoe beter iemand in staat is explosief te versnellen, hoe groter de kans dat diegene uitblinkt in zijn/haar sport. Een kettlebell training kan een goede bijdrage leveren aan deze explosiviteit. Denk hierbij aan een oefening zoals de kettlebell swing. Bij de swing stoot je in één keer de kettlebell met je heupen uit.

Wat heb ik nodig voor een kettlebell training?

Het spreekt voor zich dat je in eerste instantie een set kettlebells nodig hebt. Daarnaast adviseren we om gebruik te maken van een fitnessmat. Sommige kettlebel oefeningen worden op de grond uitgevoerd. Het is dan wel zo fijn dat je niet hoeft te liggen op een harde ondergrond.

Conclusie

In dit artikel hebben we besproken wat een kettlebell is en wat je ermee kunt doen. Daarnaast hebben we besproken wat de voordelen zijn van een kettlebell training. Wil je meer tips en oefeningen voor een kettlebell training? Bekijk dan ook ons andere artikel: beginnen met een kettlebell training? 5 oefeningen voor thuis.

 

Dit artikel is gesponsord door: http://fitness-sport.expertpagina.nl

Krachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd