De voordelen van opdrukken met opdruksteunen

Laatste update: 27/09/2021.

Opdruksteunen zijn tegenwoordig weer erg populair onder fanatieke sporters. Want fanatieke sporters ontdekken dat ze meer natuurlijke kracht winnen bij het gebruik van opdruksteunen. Daarnaast biedt opdrukken met opdruksteunen nog een paar voordelen ten opzichte van het opdrukken zonder opdruksteunen. Wat deze voordelen zijn vertellen we je in dit artikel.

Waarom opdruksteunen gebruiken?

Opdruksteunen zijn een prima hulpmiddel om je borst, schouders, armen en buikspieren nog intensiever te trainen, en vooral te laten groeien. Opdruksteunen zijn niet alleen een perfecte toevoeging aan je homegym, maar kunnen ook prima ingezet worden in de sportschool.

De voordelen van opdrukken met opdruksteunen

Wat de voordelen zijn van opdrukken met opdruksteunen ten opzichte van het opdrukken zonder opdruksteunen zetten we hieronder voor je op een rijtje.

Meer spiergroei door een langere beweging

Er zijn een aantal manieren om je oefening te verzwaren. Je kunt het aantal herhalingen verhogen, je kunt een extra set toevoegen, minder rust nemen tussen sets door, meer gewicht toevoegen of je range of motion vergroten.

Dat laatste bieden opdruksteunen extra. Opdrukken op opdruksteunen is lastiger dan de traditionele push-up omdat ze extra range of motion bieden. Dat wil zeggen dat je een diepere beweging maakt tijdens het uitvoeren van de oefening. Dit resulteert weer in meer spiergroei omdat er meer spieren worden aangesproken.  

Minder spanning op je polsen

Er zijn best veel fanatieke sporters die opdruksteunen gebruiken, omdat ze je polsen minder belasten. Je hoeft ze namelijk niet te buigen zoals dat gebeurt met de traditionele push-up, met je handen plat op de grond.

Daarnaast is opdrukken met opdruksteunen een stuk effectiever, en voel je de spanning veel meer in je borst dan opdrukken zonder opdruksteunen. Heb je moeite met opdrukken vanwege de pijn in je polsen, dan raad we zeker aan om gebruik te gaan maken van opdruksteunen. Wil je toch opdrukken zonder opdruksteunen, dan zou je ook gebruik kunnen maken van een fitnessmatje.

Verbetering in houding

Door het gebruik van opdruksteunen train je ook veel beter je buikspieren en de middelste rugspieren door het extra bewegingsbereik. Deze spieren zorgen weer voor stabiliteit als je de oefening uitvoert. Je kunt dus stellen dat je niet alleen meer spiergroei ontwikkelt door het gebruik van opdruksteunen, maar ook een verbetering in je houding.

Hoe gebruik je opdruksteunen?

Plaats de opdruksteunen op de grond. Zet ze precies op dezelfde plek neer waar je je handen gaat plaatsen om een push-up uit te voeren. Neem een push-up houding aan met gestrekte armen en knijp je handen om de opdruksteunen heen. Voer vervolgens de push-up uit zoals je dat normaal ook doet. Je zal merken dat je range of motion (bewegingsbereik) groter is, wat meer spanning op je spieren zet en resulteert in meer spiergroei.

Daarnaast heb je minder spanning op je polsen zoals eerder in het artikel benoemd is. Dit voorkomt onnodige blessures. Lukt een traditionele push-up niet? Je kunt de opdruksteunen ook prima gebruiken wanneer je push-ups uitvoert vanaf je knieën.

Oefeningen met opdruksteunen

Naast traditionele push-ups kan je opdruksteunen ook gebruiken voor een aantal andere oefeningen. Je kunt ze gebruiken om jouw gehele bovenlichaam te trainen. We zetten twee oefeningen hieronder ter inspiratie.

Dips

Met dips spreek je vooral je triceps aan. Dips met opdruksteunen worden als volgt uitgevoerd:

  1. Plaats de opdruksteunen naast je heupen en strek je benen voor je uit.
  2. Pak de steunen vervolgens met beide handen vast en duw je kont van de grond af.
  3. Laat vervolgens je bovenlichaam gecontroleerd terugzakken totdat je kont net de grond raakt.
  4. Herhaal deze beweging het gewenste aantal keer.

Decline push-up

Met decline push-ups ligt de focus vooral op de bovenste borstspieren. Decline push-ups met opdruksteunen worden als volgt uitgevoerd:

  1. Plaats de opdruksteunen op schouderbreedte op de grond.
  2. Plaats vervolgens beide benen op een verhoging, denk hierbij een fitnessbankje of een stoel.
  3. Pak nu beide opdruksteunen vast met je handen en strek je armen zodat je bovenlichaam omhoogkomt.
  4. Laat vervolgens je bovenlichaam weer gecontroleerd zakken.
  5. Herhaal deze beweging het gewenste aantal keer.

Conclusie

In dit artikel hebben we besproken wat de voordelen zijn van opdrukken met opdruksteunen. Ben je klaar na het lezen van dit artikel om maximaal resultaat te boeken? Wacht dan niet langer en ga aan de slag met opdrukken met opdruksteunen.

Krachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd