Voordelen van parallettes - Oefeningen met parallettes

Parallettes zijn krachtige fitnessattributen die vanuit de gymnastiekwereld overgewaaid zijn naar de fitnesswereld.

Door gebruik te maken van parallettes kweek je niet alleen een gespierd bovenlichaam, je krijg ook meer kracht, evenwicht en controle.

Met deze krachtige fitnessattributen kun je overal trainen en ze bieden ook nog tal van fitnessvoordelen.

Welke voordelen dat zijn lees je verder in dit artikel.

Wat zijn parallettes?

Parallettes zijn gebogen steunen om bepaalde oefeningen mee uit te voeren. Eén paar parallettes is al voldoende om een volledige training mee te doen.

Parallettes zijn erg geliefd onder fanatieke krachtsporters. De steunen worden vaak gebruikt in de volgende sporten:

  • Gymnastiek
  • Crossfit
  • Fitness
  • Calisthenics

Parallettes worden ook wel handstandklossen genoemd.

Kortom, het zijn veelzijdige trainingsattributen waar je meer kracht, evenwicht en controle van krijgt.

De voordelen van trainen met parallettes

Het trainen met parallettes heeft vele voordelen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

Core-training

Met parallettes zet je je buikspieren flink aan het werk. Daarnaast krijg je er ook een sterke rug, schouders en indrukwekkende biceps en triceps van.

En dat allemaal zonder je polsen te overbelasten. Een betere aanvulling op je trainingsschema zal je niet vinden.

Kweek kracht, evenwicht en controle

Door de intensieve core-training verbeter je je kracht, evenwicht en controle in hoog tempo.

Wat is er stoerder dan moeiteloos vanuit een L-zit een strakke handstand te manoeuvreren?

Uiteraard vergt dit de nodige oefening, maar na een paar trainingen zal je zichtbaar vooruitgang boeken.

Veel oefeningen op één trainingsattribuut

De parallette is een veelzijdig trainingsattribuut waarmee je een complete workout kan doen.

Denk hierbij aan diepe push-ups, peak push-ups, handstand push-ups, dips, verschillende plankvariaties en efficiënte buik- en rugspieroefeningen.

Wil je meer weten welke oefeningen je allemaal kan doen met parallettes? Lees dan ook ons andere artikel.

Je kan overal trainen

Wil je thuis, op het werk, op vakantie of waar dan ook met minimale apparatuur kunnen trainen? Dan is een paar parallettes in huis onmisbaar.  

Geen enkel ander trainingsattribuut is zo makkelijk mee te nemen of op te bergen als een set paralletes.

Je pezen en gewrichten worden versterkt

Trainen met parallettes zorgen ervoor dat je pezen en gewrichten langer meegaan. Ze worden er zelfs sterker van.

De bewegingen zijn namelijk vloeiend en gecontroleerd, nooit schokkend of bruusk.

Parallettes zijn betaalbaar

Deze veelzijdige trainingsattributen zijn heel betaalbaar. Je hebt een set parallettes al snel voor 40 euro.

Verschillende soorten parallettes

Parallettes zijn verkrijgbaar in verschillende hoogtes, kleuren en materialen. Afhankelijk van jouw voorkeuren heb je veel opties om te kiezen.

Materiaal

Parallettes kunnen van meerdere soorten materiaal gemaakt zijn. Meestal zijn ze gemaakt van staal of hout.

Qua training maakt het niet heel veel uit of je stalen of houten parallettes kiest.

Mocht je handig en creatief zijn kan je er ook voor kiezen om de parallettes zelf te maken.

Meestal worden ze dan van hout gemaakt. Als je dit een leuk idee lijk, zorg er dan wel voor dat ze stevig genoeg zijn zodat je veilig kan trainen.

Hoogte

Ook in hoogte kunnen parallettes wat verschillen. Voor de meeste workouts zal de hoogte echter niet heel veel uitmaken.

Alleen voor oefeningen zoals de shoulder press of dips is het handig een hoger formaat aan te schaffen.

Waar moet je op letten bij het kopen van parallettes?

Als je parralettes wilt aanschaffen kan je dus kiezen voor een stalen of houten set.

Het belangrijkste is dat je voldoende grip hebt op zowel de handsteunen als de onderkant van de parallettes.

Daarnaast is het belangrijk dat ze van goede kwaliteit zijn en stabiel op de grond staan. Zo kan je op een veilige manier het beste uit je workouts halen.

Overigens kan er nog verschil zitten in de hoogte van verschillende modellen.

De hoogte van de parallettes kan invloed hebben op het doen van bepaalde oefeningen. Denk hierbij aan het uitvoeren van dips of de shoulder press.

Conclusie

parallettes zijn veelzijdige trainingsattributen waarmee je een complete workout kan doen.

Door gebruik te maken van parallettes kweek je niet alleen een gespierd bovenlichaam, je krijg ook meer kracht, evenwicht en controle.

Daarnaast kan je met minimaal apparatuur overal trainen, waar en wanneer je maar wilt!

Krachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd