Klaar met je training? Vergeet dan geen cooling down oefeningen

Laatste update: 17/09/2021.

Dat het verstandig is om voor je training een warming-up te doen, dat weten we allemaal. Maar als je klaar bent met je workout, is het ook verstandig om af te sluiten met cooling down oefeningen. Met deze cooling down oefeningen breng je het lichaam weer terug in ruststand en zorg je voor een beter herstel. Maar hoe werkt dit precies, en wat voor cooling down oefeningen zijn goed om je lichaam af te koelen? Wij gaan het je vertellen in dit artikel.

Wat is een cooling down?

Een cooling down is het tegenovergestelde van een warming-up. Tijdens een warmig-up warm je je spieren op voordat je een intensieve inspanning van je lichaam vraagt. Bij een cooling down is dat weer het tegenovergestelde, hierbij laat je je lichaam juist weer afkoelen zodat het in ruststand terecht komt. Je stopt niet direct met trainen, maar je bouwt de inspanning geleidelijk af. Je kunt hier verschillende cool down oefeningen voor doen, zoals rekoefeningen of lichte cardio op fitnessapparatuur.

Waarom zijn cooling down oefeningen belangrijk?

Door cooling down oefeningen te doen breng je je lichaam weer terug in ruststand nadat het in zeer actieve staat is geweest. Er zijn verschillende redenen waarom je cooling down oefeningen zou moeten doen na je workout.

Tijdens een intensieve training gaat je hartslag flink omhoog en stroomt je bloed naar je spieren. Cooling down oefeningen zorgen ervoor dat je bloed zich beter verspreid over je lichaam en zo kan je hartslag weer rustig dalen tot normaal niveau. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat je na een intensieve training duizeligheid kan ervaren of zelfs kan flauwvallen. Dit komt doordat er delen van je lichaam zijn die bloed tekortkomen.

Daarnaast kun je na een intensieve training last krijgen van spierstijfheid. Door cooling down oefeningen te doen zorg je ervoor dat je spieren minder stijf en gespannen worden na je training. Veel fanatieke sporters zeggen dat ze minder spierpijn krijgen als ze een goede cooling down hebben gedaan. Fanatieke sporters ervaren minder spierpijn omdat ze het lichaam de kans geven om langzaam tot rust te komen.

Wat zijn cooling down oefeningen?

Zoals we al eerder in het artikel zeiden, bestaan cooling down oefeningen vaak uit een combinatie van lichte cardio oefeningen in combinatie met wat rekoefeningen. Om je cooling down te beginnen kun je dus 5 tot 10 minuten rustig gaan fietsen op de hometrainer of lopen op de loopband. Daarna zou je wat rekoefeningen kunnen doen om je cooling down af te maken. We zetten hieronder een paar effectieve cooling down oefeningen voor je op een rijtje.

Cardio oefeningen

Wandelen
Wandelen is één van de beste cooling down oefeningen om je workout mee te beëindigen. Ga 5 tot 10 minuten rustig wandelen op een loopband zodat je lichaam weer in de ruststand komt.

Fietsen
Naast wandelen is 5 tot 10 minuten rustig fietsen op een hometrainer ook een uitstekende cooling down oefening om het lichaam weer in ruststand te brengen.

Rekoefeningen

Cobra stretch (onderrug)
Ga met je buik op een fitnessmatje liggen en druk jezelf met je armen omhoog, terwijl je heupen op het fitnessmatje blijven.

Knees pulled in stretch (Onderrug en heupen)
Ga met je rug op een fitnessmatje liggen en trek je knieën naar je borst toe.

Warrior pose (rug, heupen en kuiten)
Zet met één been een grote stap naar voren. Met je andere been druk je je heupen naar voren. Vervolgens strek je je handen zo ver mogelijk boven je hoofd uit.

Cat cow stretch (gehele rug)
Ga met je handen en knieën op een fitnessmatje zitten. Vervolgens maak je je rug afwisselend hol en bol.

Cooling down oefeningen na krachttraining en fitness

Een cooling down is na elke workout zinvol, of dit nou krachttraining of cardio is. Richt je cooling down oefeningen na zware inspanning van krachttraining vooral op de spiergroepen die belast zijn om melkzuur te verbranden en je spierherstel te bevorderen. Na een intensieve cardio sessie is het vooral belangrijk om je hartslag weer rustig omlaag te krijgen. Zo voorkom je duizeligheid na de training.

Conclusie

In dit artikel heb je kunnen lezen dat cooling down oefeningen niet mogen ontbreken in jouw trainingsschema. Begin je training met een warming-up zodat je spieren opgewarmd zijn, en sluit af met een cooling down om duizeligheid of onnodige blessures te voorkomen.

Ontspanning & herstel

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd