Starten met boksen? Dan is thuis trainen met een boksbal op voet wellicht de ideale oplossing

Laatste update: 29/11/2020.

Thuis trainen is een tijd- en geld besparende manier om fit te worden en blijven. Met thuis trainen kun je eindeloos variëren van grondoefeningen tot oefeningen met trainingsaccesoires (zoals dumbbels, een pull up bar, springtouw etc.) en ga zo maar door.

Een andere vorm van thuis trainen die ideaal is om fit te blijven is boksen met een boksbal op voet.

De boksbal op voet neemt namelijk weinig ruimte in en dient als waardige sparringpartner, waardoor je je conditie en reflexen tegelijkertijd op een productieve manier traint. Daarnaast is het een ideale manier om te oefenen met het ontwijken van een tegenstander en een effectieve manier om thuis te trainen vanwege de hoge verbranding.

In deze blog over thuis trainen met een boksbal op voet geven we informatie en delen we tips en oefeningen voor een geslaagde home workout.

Thuis trainen met een boksbal op voet: wat heb je nodig?

Voor het starten met thuis trainen met een boksbal op voet heb je niet veel nodig. Met een basis boks uitrusting kom je al een heel eind. Deze basisuitrusting bestaat uit het volgende:

Bokshandschoenen
Een goed paar bokshandschoenen om mee te slaan op de boksbal op voet vormt natuurlijk de basis van je bokstraining. Bokshandschoenen zijn eenvoudig online te bestellen en/of je kunt je laten adviseren in een (vecht)sportwinkel.

Handwraps
Handwraps zijn geen must, maar bieden wel extra ondersteuning voor je handen en polsen bij het stoten op de boksbal op voet. We raden het dan ook wel aan om een set handwraps aan te schaffen voor het thuis trainen.

Boksbal op voet
Voor het thuis trainen is een boksbal op voet ideaal, omdat het weinig ruimte inneemt. Het is een goede sparringpartner om te beginnen met boksen, voordat je tegenover een ervaren bokser komt te staan. Daarnaast train je met een boksbal op voet je conditie, kracht en uithoudingsvermogen.

Springtouw
Een springtouw is een goede manier voor de beginnende bokser om het uithoudingsvermogen te vergroten. Met een springtouw train je namelijk je conditie, waardoor je het thuis trainen met een boksbal op voet steeds langer vol zult houden.

Thuis trainen met een boksbal op voet: start met de basis

Bij het starten met boksen is het van belang dat je eerst start met de basis, voordat je begint aan ingewikkelde oefeningen en combinaties. Start dan ook allereerst met de basishouding. Bij de basishouding dien je je voeten op schouderlengte uit elkaar te zetten, waarbij het lichaamsgewicht verdeeld is tussen voeten, benen en handen. Vervolgens plaats je je handen (met de handpalmen naar het gezicht toe) voor je gezicht, waarbij je nog wel over je handschoenen heen moet kunnen kijken. Hou je ellebogen hierbij naar beneden gericht.

Naast de basishouding is het van belang om bij het thuis trainen te oefenen met je voetenwerk. Goed voetenwerk helpt namelijk bij het aanvallen, ontwijken en verdedigen van je tegenstander of in dit geval de boksbal op voet.

Als je de basishouding en het voetenwerk bij het thuis trainen onder controle hebt, is het tijd om te starten met het oefenen van de basisstoten. Oefen de basisstoten voordat je de boksbal op voet gebruikt eerst in de lucht, om de techniek onder de knie te krijgen.

De basisstoten voor het thuis trainen zijn:

Jab
De jab is de meest simpele stoot. Hierbij stoot je met een hand recht vooruit (bovenkant van de hand wijst naar boven).

Hoek
De hoek is een oefening waarbij je je gehele bovenlichaam moet indraaien. Bij het indraaien houd je één arm gebogen in een hoek horizontaal tegen het lichaam en haal je uit naar je tegenstander.

Uppercut
Bij de uppercut houd je je armen gebogen (ellebogen wijzen naar beneden) tegen je lichaam. Vervolgens stoot je van beneden naar boven.

Cross
De cross stoot is net als de jab een rechte stoot, maar nu stoot je kruislings naar je tegenstander.

Tip: Op het internet zijn heel veel verschillende instructiefilmpjes te vinden over de uitvoering van bepaalde oefeningen. De juiste techniek is van essentieel belang bij het thuis trainen met een boksbal op voet en voorkomt onnodige blessures.

Thuis trainen met een boksbal op voet: tips en oefeningen

Warming-up: touwtjespringen
Touwtjespringen wordt veel gedaan als warming-up bij het boksen, want het zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat. Hierdoor werk je aan je uithoudingsvermogen. Daarnaast is touwtjespringen een ideale oefening bij het thuis trainen, omdat je alleen maar een springtouw nodig hebt.

Start met honderd herhalingen. Neem één minuut rust en maak vervolgens nog honderd herhalingen.

Basisstoten 
Start nu bij het thuis trainen met het uitvoeren van de eerdergenoemde basisstoten op de boksbal op voet. Zorg dat je bij het uitvoeren van de basisstoten je linker- en rechterkant afwisselt en alert blijft op je dekking.

Begin met de jabs en herhaal dit voor twee minuten. Doe vervolgens hetzelfde met de hoek, uppercut en cross.

Doe tussen elk van de sets basisstoten een grondoefening (planken of push ups) tussendoor voor 1 minuut. Deze oefeningen worden hieronder toegelicht.

Tip: Stel voor het gemak van tevoren een timer in op je telefoon. Eventueel kun je ook een muziek playlist aan zetten voor extra motivatie en energie bij het thuis trainen.

Planken
Planken is een goede oefening om toe te voegen aan het thuis trainen met een boksbal op voet. Bij het planken span je namelijk je gehele lichaam aan. Daarnaast heb je voor deze oefening niks anders nodig dan je eigen lichaamsgewicht, waardoor het een ideale oefening is voor het thuis trainen.

Steun op je voeten (tenen) en ellebogen, waarbij je je ellebogen in een rechte lijn onder je schouders positioneert. Het is van belang dat je je billen naar beneden houdt en je buik aanspant, zodat je je lichaam zo recht kan houden als een plank. Hou dit vol voor 1 minuut en ga verder met één van de basisstoten op de boksbal op voet.

Push-ups
De push up is net zoals planken een goede oefeningen voor het thuis trainen, omdat je niks anders nodig hebt dan je eigen lichaamsgewicht.

Bij de push ups begin je in een plankpositie. Vervolgens zak je met je borst naar de vloer. Duw nu jezelf weer terug omhoog naar plankpositie en herhaal dit 1 minuut. Ga verder met één van de basisstoten op de boksbal op voet.

Conclusie

Kortom, in deze blog hebben we informatie, tips en oefeningen gegeven over het thuis trainen met een boksbal op voet. Allereerst hebben we de voordelen toegelicht van het thuis trainen met een boksbal op voet. Daarna hebben we de benodigdheden opgesomd voor het thuis trainen. Vervolgens hebben we de basis boks stoten uitgelegd om te starten met thuis trainen. Tot slot hebben we verschillende tips en oefeningen gegeven om jouw thuis training tot een succes te maken!

Boksen

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd