Je borstspieren trainen zonder gewichten? Tips en oefeningen voor thuis

Laatste update: 24/11/2020.

Je borstspieren trainen doe je vooral met je eigen gewicht. Hierdoor is het makkelijk om deze spiergroep thuis te trainen. Er zijn veel oefening variaties mogelijk om je borstspieren te trainen. De oefeningen die we in deze informatieve blog gaan behandelen zijn snel en effectief thuis toe te passen voor het slapen gaan, of als je net wakker wordt. Als je deze oefeningen een tijdje volhoudt, zullen je borstspieren ongetwijfeld gaan groeien!

Borstspieren trainen is enorm belangrijk

De meeste mannen willen een graag een gespierde borstkas. Dit geeft namelijk veel zelfvertrouwen en ziet er goed uit. Echter gaat het niet altijd alleen om de uitstraling, je borstspieren behoren namelijk ook tot één van de belangrijkste spiergroep in je lichaam. Bij nagenoeg al je dagelijkse activiteiten gebruik je je borstspieren. Denk hierbij aan het gooien van een bal tot het openen van een deur. Borstspieren trainen is dus niet alleen goed voor je zelfvertrouwen, maar ook belangrijk om dagelijks fit en gezond te blijven.

De borstspieren

Om je borstspieren effectief te trainen is het altijd handig om eerst meer te weten te komen over deze spiergroep.

Het borstgebied bestaat uit twee spieren:

1. De pecotoralis major: Deze borstspier is de grootste van de twee. De spier strekt zich uit over het bovenste gedeelte van je borstkas. Deze spier zorgt er voor dat je je armen naar je lichaam in een zijwaartse richting kunt bewegen en heeft een waaierachtige vorm.

2. De pectoralis minor: Deze borstspier is de kleinste van de twee. Deze driehoekige spier trekt je schouderblad naar beneden en helpt bij het ademhalen. Deze borstspier ligt onder de pectoralis major.

Nu je alles weet over je borstspieren en de spieren in je borstkas gaan we in het volgende stukje de oefeningen behandelen om snel en effectief je borstspieren te trainen vanuit het comfort van je eigen huis.

5 oefeningen om thuis je borstspieren te trainen

Hieronder lichten we 5 oefeningen toe om je borstspieren snel en eenvoudig thuis te trainen:

Push-ups
Als je denkt aan je borstspieren trainen denk je natuurlijk al gauw aan de klassieke push-up. Dit is misschien wel de bekendste oefeningen die je kan doen om je borstspieren te trainen. Het is een kunst op zich om de push-up correct uit te voeren. Veel mensen doen deze oefening vaak nog steeds fout. Het is enorm belangrijk om bij deze oefening te letten op de juiste houding en vorm. Maak er dus een gewoonte van om je training met deze oefening te beginnen. Je zult snel merken dat je snel de juiste houding onder de knie krijgt en deze oefening in je voordeel zal werken als je borstspieren na verloop van tijd groeien!

Tip: Zorg ervoor dat je een brede grip gebruikt tijdens deze oefening. Hierdoor zul je merken dat de impact op je borstspieren veel groter is.

Incline push-ups
Je borstspieren trainen met normale push-ups kan in het begin vrij pittig zijn. Als dit het geval is raad ik je aan om dan te beginnen met incline push-ups. Omdat je helling push-ups maakt hoef je minder lichaamsgewicht weg te duwen. Dit maakt incline push-ups vooral voor beginnende sporters een stuk eenvoudiger om te beginnen met push-ups. Herhaal deze oefening meerdere dagen in de week en je zult merken dat je snel sterk genoeg zult zijn om normale push-ups te doen.

Decline push-ups
We hebben het net gehad over incline push-ups. Het verschil tussen een incline en een decline push-up is eigenlijke heel simpel. Bij incline push-ups hou je je handen namelijk op een verhoging en hou je je voeten op de grond. Bij decline push-ups doe je precies het tegenovergestelde. Hier doe je je voeten op een verhoging en hou je je handen op de grond. Deze houding maakt de decline push-up een stuk pittiger dan de incline push-up. Dit komt omdat je nu meer lichaamsgewicht moet wegduwen dan bij een incline push up.

Tip: Als je extra aandacht wilt besteden aan de bovenkant van je borstspieren, dan is dit een uitstekende oefening om vaak te herhalen tijdens je borstspieren trainen.

Diamond push-ups
Om de binnenkant van je borstspieren te trainen is de diamond push-up een uitstekende oefening. Deze oefening is een variatie van de oefeningen die hierboven beschreven staan, alleen zet je nu je handen dichter bij elkaar. Dit zorgt ervoor dat vooral de binnenkant van je borstspieren aangesproken worden.

Tip: mocht de diamond push-up nog te lastig zijn, probeer dan je kracht op te bouwen met normale push-ups of incline push-ups.

Chest dip
De zwaarste oefening om thuis je borstspieren te trainen is de chest dip. Je borstspieren trainen met deze oefeningen kan uitstekend met twee stoelen. Let wel goed op dat je je evenwicht goed bewaard tijdens het uitvoeren van deze oefening. Omdat je gaat leunen met je handen op de stoelen komt hier namelijk veel gewicht op te staan. Let dus goed op dat je dat je op een stevige ondergrond staat om blessures te voorkomen.

Thuis je borstspieren trainen: wat heb je nodig?

In deze blog hebben we het voornamelijk gehad over borstspier oefeningen die je doet met je eigen lichaamsgewicht. Het enige wat je nodig hebt hiervoor is een stukje doorzettingsvermogen en discipline.

Maar thuis je borstspieren trainen kun je natuurlijk ook uitstekend doen met losse gewichten of een pull up bar deur. Als je hier meer over wilt weten raden we je aan onze informatie blog te lezen over: " je borstspieren trainen met gewichten? Tips en oefeningen voor thuis."

Conclusie

Kortom, je borstspieren trainen kan uitstekend thuis gedaan worden zonder gewichten. In deze informatieve blog hebben we een paar oefeningen uitgelicht die je snel en effectief thuis kunt toepassen.

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over je borstspieren trainen zonder gewichten om maximaal resultaat te boeken uit jouw sportsessies? Wacht dan niet langer en ga aan de slag met onze tips en oefeningen om jouw borstspieren te trainen en te laten groeien!

Krachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd