Crossfit oefeningen voor thuis
Laatste update: 07/03/2021.

Je hebt zin om wat crossfit oefeningen te gaan doen maar de crossfit box/sportschool is dicht. Of het komt die dag gewoon niet uit om mee te trainen. Zelfs de meest fanatieke sporters kunnen niet iedere dag naar de gym. Niet getreurd, er zijn genoeg crossfit oefeningen die je kunt doen vanuit je eigen huis. Crossfit oefeningen zijn over het algemeen iets uitputtender dan de reguliere sportschool oefeningen. Daarom zijn crossfit oefeningen in de meeste gevallen ook iets korter. Maar vergis je hier niet in, crossfit oefeningen zijn wel zwaar en uitputtend.

In dit artikel hebben we wat crossfit oefeningen geselecteerd die je makkelijk kunt doen vanuit het comfort van je eigen huis. Voor sommige crossfit oefeningen heb je een pull up stang of een kettlebell nodig, maar de meeste crossfit oefeningen doe je vooral met je eigen lichaamsgewicht.

Crossfit oefeningen: Wat is crossfit?

Wanneer je sporten zoals powerliften, gymnastiek, gewichtheffen, atletiek en strongman combineert krijg je crossfit. Crossfit is een trainingsvorm die veel verder gaat dan alleen maar spiermassa opbouwen of vet verbranden. Een crossfit training wordt op een gevarieerde manier uitgevoerd. Denk hierbij aan constante variatie van crossfit oefeningen, functionele bewegingen en hoge intensiteit. Het idee achter crossfit is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel. De reden is omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden.

De crossfit oefeningen die worden gedaan tijdens een workout hebben vrijwel altijd te maken met een natuurlijke lichaamsbeweging. Denk hierbij aan rennen, klimmen, duwen, trekken, tillen, springen en stoten om er maar een paar op te noemen. Hiervoor worden trainingsattributen gebruikt zoals dumbbells, kettlebells, barbells, een pull up stang of een springtouw. Maar ook wat grotere trainingsattributen zoals zandzakken, tractorbanden of touwen. Nu je wat meer weet over crossfit gaan we over op de crossfit oefeningen die je eenvoudig kunt doen vanuit huis.

Crossfit oefeningen voor thuis

Hieronder zullen we crossfit oefeningen uitlichten die zonder en met trainingsattributen uitgevoerd kunnen worden vanuit huis.

Crossfit oefeningen zonder materiaal

Burpees
De burpee is misschien wel één van de meest gehate crossfit oefeningen binnen de fitnesswereld. Dit komt omdat het een hele zware oefening is. Je traint er hele belangrijke lichaamsdelen mee zoals je benen, billen en hamstrings. Daarnaast voegt de burpee nog een paar extra lichaamsdelen toe zoals je borst en triceps. De burpee wordt als volgt uitgevoerd:

  1. Ga rechtop staan met je benen iets uit elkaar.
  2. Zet vervolgens je handen op de grond en spring met beide benen naar achteren zodat je in een plank positie komt te staan.
  3. Hou de plank positie heel even vast en spring vervolgens met beide benen weer naar je handen.
  4. Sta vervolgens weer rechtop en spring omhoog. Om de oefening nog zwaarder te maken kan je tijdens de sprong je handen tegen elkaar klappen.
  5. Herhaal deze beweging meerdere keren en probeer bij het uitvoeren van de burpee het tempo hoog te houden.

Air squats
Naast de burpee pak je met air squats ook vooral je benen, billen en hamstrings aan. De air squat lijkt een makkelijke oefening op het oog, maar het tegendeel daarvan is waar. Je merkt vaak dat sporters moeite hebben met de uitvoering van de air squat. Als je een beginnende sporter bent, adviseren we meestal te beginnen met de air squat voordat je overstap op de traditionele squat met gewichten. De uitvoering van de air squat gaat als volgt:

  1. Ga rechtop staan met je benen iets uit elkaar.
  2. Zak langzaam door je knieën met je armen recht vooruit, totdat je in een gehurkte houding staat.
  3. Kom nu met je benen weer omhoog en beweeg je armen naar je lichaam tijdens het strekken.
  4. Herhaal deze beweging meerdere keren en probeer bij het uitvoeren van de air squat het tempo hoog te houden.

Push-ups
De push-up is een klassieke oefening die vooral je borst en triceps aanpakt. Deze oefening staat ook wel bekend als opdrukken. Iedereen heb deze oefening wel eens één keer in ze leven gedaan. De uitvoering van de push-up gaat als volgt:

  1. Plaats beide handen op schouderbreedte op de vloer en ga op je knieën zitten.
  2. Strek je benen en zorg dat je op je tenen komt te staan.
  3. Duw je lichaam nu vervolgens met je armen omhoog van de grond af. Zorg dat je dit op een explosieve manier doet. Zo haal je de kracht uit je borst en triceps.
  4. Laat vervolgens je lichaam gecontroleerd zakken terwijl je lichaam recht blijft.
  5. Herhaal deze beweging meerdere keren en probeer bij het uitvoeren van de push-up het tempo hoog te houden.

Crossfit oefeningen met materiaal

Pull-ups
Naast de push-up is de pull-up ook weer een klassieke oefening die iedereen wel eens in ze leven één keer gedaan heeft. De oefening staat ook wel bekend als optrekken. Met deze oefening pak je vooral je rug en biceps. Echter heb je bij deze oefening wel een pull up stang nodig. We adviseren voor deze oefening een pull up stang aan te schaffen die je kan uitschuiven tussen een deurpost of twee muren.

  1. Plaats de pull up stang tussen een deurpost of tussen twee massieve wanden.
  2. Ga met je gezicht naar de pull up stang staan en pak de pull up stang beet met een onderhandse greep.
  3. Ga met je hele lichaam hangen aan de pull up stang.
  4. Trek vervolgens je bovenlichaam omhoog totdat je kin net boven de pull up stang
  5. Kom nu met een gecontroleerde beweging weer terug naar startpositie.
  6. Herhaal deze beweging meerdere keren en probeer bij de pull-up de oefening zo gecontroleerd mogelijk te doen.

Kettlebell swing
De kettlebell swing is één van de bekendste crossfit oefeningen in de crossfit wereld. Met deze oefening bouw je functionele kracht op in je heupen, core en benen. Deze oefening wordt uitgevoerd met een kettlebell en gaat als volgt:

  1. Zet je voeten iets breder als schouderbreedte uit elkaar.
  2. Houd de kettlebell met twee handen voor je lichaam vast en zorg dat je armen gestrekt zijn.
  3. Beweeg je heupen iets naar achteren, buig je knieën licht en zorg dat je rug recht staat.
  4. Zwaai nu de kettlebell door je benen naar achteren en daarna weer naar voren tot schouderhoogte. Zorg dat je benen gestrekt staan als je de voorwaartse beweging maakt.
  5. Herhaal deze beweging meerdere keren en probeer bij het uitvoeren van de kettlebell swing dit zo explosief mogelijk te doen.

Wat heb ik nodig bij crossfit oefeningen voor thuis?

Veel crossfit oefeningen thuis kunnen uitgevoerd worden met je eigen lichaamsgewicht. Het is vaak wel handig om wat trainingsattributen in huis te hebben. Met een pull up stang, kettlebell, springtouw, weerstandsband en een fitnessmatje kom je al een heel eind.

Conclusie

Kortom, er zijn voldoende crossfit oefeningen die je thuis kunt doen. Bij een paar crossfit oefeningen heb je wel trainingsattributen nodig zoals een pull up stang en een kettlebell. Daarnaast kunnen de meeste crossfit oefeningen uitgevoerd worden met je eigen lichaamsgewicht.

Ben je klaar na het lezen van dit artikel over crossfit oefeningen voor thuis om het maximale te halen uit jouw crossfit workout? Wacht niet langer en kom in actie! Begin vandaag nog met de crossfit oefeningen uit dit artikel. Probeer ook onze pull up stang bij het uitvoeren van pull-ups.

CardioKrachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd