De beste manieren om spierknopen te verwijderen

Spierknopen zijn erg vervelend en zorgen vaak voor bewegingsbeperkingen en pijn. Het voelt letterlijk alsof iemand een knoop in je spieren heeft gelegd.

Hierdoor ben je vaak genoodzaakt om je sportactiviteiten te verminderen of zelfs tijdelijk te stoppen.

Gelukkig zijn de oorzaken en symptomen van spierknopen allang bekend. Er zijn verschillende behandelingsmethodes om snel van spierknopen af te komen.

Welke behandelingsmethodes dat allemaal zijn behandelen we in dit artikel.

Wat zijn spierknopen?

Spierknopen worden ook wel triggerpoints genoemd. Het is niet meer dan een lokale verkramping in je spier.

Je spier bestaat uit verschillende spiervezels en in één afzonderlijke spier kan er een verkramping ontstaan.

Als er in deze specifieke spier kramp ontstaat en deze niet meer kan ontspannen, voelt het alsof er een ‘’knoop’’ in je spieren zit.

Deze lokale verdikking zorgt helaas voor weinig doorbloeding waardoor de knoop onvoldoende rust krijgt en lastig herstelt.

Hoe ontstaan spierknopen?

Spierknopen kunnen ontstaan door acute of chronische overbelaste spieren.

De oorzaak kan een slechte houding zijn achter je computer, maar ook zware krachttraining kan vaak een oorzaak zijn van triggerpoints.

Daarnaast is stress ook een grote boosdoener. Bij te veel stress spannen we onbewust onze spieren overmatig aan. Bij stress merk je vaak dat het om de nekspieren gaat.

Waar ontstaan de meeste spierknopen?

Spierknopen kunnen op enorm veel plekken in ons lichaam ontstaan, toch zien we ze bij de meeste mensen terug in de volgende spiergroepen:

  • Nek
  • Schouders
  • Rugspieren
  • Trapezius (monnikskapspier)
  • Bovenbenen
  • Kuiten

Symptomen van spierknopen

Als je last hebt van triggerpoints zijn de eerste symptomen vaak een drukkend gevoel in de spier en een zeurende spierpijn die maar niet weggaat.

Omdat de spier constant onder spanning staat verlies je bewegingsvrijheid in het desbetreffende gewricht. Dit resulteert weer vaak in andere klachten.

Denk hierbij aan krachtverlies, stijfheid, of sneller vermoeid zijn. Daarnaast kan het ook meer reacties in het zenuwstelsel oproepen zoals je zweverig voelen, rillerig zijn of meer zweten.

Een spier die deels verkrampt is en continu aan staat zal geen optimale kracht meer kunnen leveren. Het is daarom belangrijk om je activiteiten terug te schroeven als je last hebt van spierknopen.

Indien je dit niet doet, kan er nog meer overbelasting ontstaan en nog meer triggerpoints in dezelfde spier. Op langere termijn kunnen er ook aanhechtingsproblemen en ontstekingen ontstaan.

Hoe kan je spierknopen voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen wordt er altijd gezegd. Bij spierknopen is dit ook het geval.

We zetten hieronder de belangrijkste maatregelen die je zelf kan nemen om triggerpoints te voorkomen op een rijtje:

  • Bouw het gewicht van je trainingen rustig op. Wil je te snel en te veel, dan werk je blessures alleen maar in de hand.
  • Zorg voor voldoende rustdagen tussen je trainingsdagen.
  • Zorg voor voldoende nachtrust.
  • Probeer voldoende te bewegen. Dit geldt vooral voor mensen die de dag zittend doorbrengen door bijvoorbeeld een kantoorbaan.
  • Drink voldoende water en vermijd alcohol, suiker en fastfood.

Spierknopen zelf verwijderen

Het vermijden van spierknopen is natuurlijk niet altijd mogelijk. Gelukkig bestaan er een paar eenvoudige behandelingsmethodes om triggerpoints zelf te verwijderen.

De meeste kan je direct zelf toepassen, voor andere zal je een professional moeten raadplegen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

Je spieren verwarmen

Voor een betere doorbloeding is warmte belangrijk. Regelmatig je spieren verwarmen kan wonderen doen. Door simpelweg je spieren te verwarmen zullen je spieren tot ontspanning komen.

Kleed je goed aan tijdens koude wintermaanden, neem een warm bad, stap onder een warme douche, of ga eens naar de sauna.

Daarnaast kan je ook gebruik maken van bepaalde spierverwarmde zalfjes op de desbetreffende spierknopen.

Blijven bewegen

De beste manier om triggerpoints te bestrijden is blijven bewegen. Kies voor matige inspanning. Denk hierbij aan wandelen, zwemmen of yoga.

Foamrollen

Een andere methode is foamrollen. Je legt de foamroller op de grond neer en je rolt eroverheen. Het voordeel is dat je zelf jouw spierknopen heel effectief en gericht kunt verwijderen.

Ook kun je zelf bepalen hoeveel kracht je uitoefent op het desbetreffende pijnpunt.

Foamrollen is enorm populair onder kracht- en duursporters. Maar het is tevens een handige massage techniek om zelf je spierknopen te verwijderen.

Gebruik een massage gun

Naast een foamroller is de massage gun ook een handige tool om spierknopen zelf te verwijderen.

Door gebruik te maken van de massage gun, kun je zowel vibratie- als klopmassage uitoefenen op de plek waar de triggerpoints zich bevinden.

Daarnaast kan je ook heel gericht je spieren losmaken, aangezien je heel precies de probleempunten kunt aanpakken.

Bovendien kun je dit helemaal zelf doen. Ook op de meeste plekken van je rug kun je jezelf uitstekend masseren met de massage gun.

Conclusie

Spierknopen zijn erg vervelend en zorgen vaak voor bewegingsbeperkingen en pijn. Hierdoor ben je vaak genoodzaakt om je sportactiviteiten te verminderen of zelfs tijdelijk te stoppen.

Gelukkig zijn er zijn verschillende behandelingsmethodes om snel van triggerpoints af te komen.

Maak gebruik van één van de bovengenoemde hulpmiddelen uit dit artikel, en je klachten zullen binnen no-time afnemen en op den duur hopelijk voor altijd wegblijven.

GezondheidOntspanning & herstel

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd