Buikspierwiel - Trainingswiel voor buikspieren

Ben je ontevreden over je slappe buikspieren, of wil je je algehele kernkracht vergroten? Dan is trainen met een buikspierwiel precies wat je moet doen!

Het buikspierwiel is één van de meest succesvolle uitvinden op het gebied van fitnessattributen in de laatste 50 jaar.

Naast het verstevigen van je buikspieren is het buikspierwiel ook een effectief hulpmiddel voor het sterker maken van je onderrug, schouders en armen.

Wil je meer weten over het buikspierwiel? Lees dit artikel dan vooral verder.

Wat is een buikspierwiel?

Een buikspierwiel (of AB wheel) heeft vele benamingen. Het wordt ook wel een trainingswiel, buikspier roller, AB wheel roller of AB roller genoemd.  

Dit eenvoudige en compacte trainingsattribuut laat zich het beste omschrijven als een wiel met aan weerszijden een handvat.

Een buikspierwiel is klein genoeg om in je tas te doen, en je hoeft geen fitnessgoeroe te zijn om erachter te komen hoe je hem moet gebruiken.

Een buikspierwiel richt zich voornamelijk op de buikspieren, maar is ook een effectief hulmiddel voor het sterker maken van je onderrug, schouders en armen.

Het eerste buikspierwiel werd bedacht in 1968 door de Amerikaan Ralph Burzenski.

Zijn uitvinding staat in de traditie van een lange zoektocht naar een effectief hulpmiddel om je buikspieren te trainen.

Na Ralph Burzenski hebben anderen zijn uitvinding verder ontwikkeld, tot de buikspierwielen zoals we ze tegenwoordig kennen.

Hoe werkt het buikspierwiel?

Het is belangrijk dat je het buikspierwiel gebruikt op een vlakke vloer, en dat je de techniek op de juiste manier uitvoert.

Het is hierbij de bedoeling om het wiel over de vloer te laten rijden, terwijl je bovenlichaam de beweging volgt.

De meeste oefeningen worden zittend op je knieën uitgevoerd, maar er zijn ook oefeningen waarbij je op je voeten staat.

De beweging lijkt erg simpel, maar als je de oefening niet uitvoert met de juiste techniek, dan kan je voornamelijk je rug en schouder lelijk blesseren.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je gebruik maakt van een fitnessmatje wanneer je met een buikspierwiel traint.

Bij veel oefeningen biedt het fitnessmatje comfort, en een harde ondergrond is namelijk niet heel bevorderend voor je knieën.

Welke spieren train je met het buikspierwiel?

Het meest voor de hand liggend zijn natuurlijk je buikspieren. Het fitnessattribuut heet dan ook een ‘buikspierwiel’.

Dat klopt ook. Echter zijn de buikspieren niet de enige spiergroep die je aanspreekt tijdens het trainen met een buikspierwiel.

Je buikspieren zijn dan wel de primair aangesproken spiergroep tijdens je training met een buikspierwiel. Maar daarnaast worden ook je onderrug, schouders en armen aangesproken.

Wat dat betreft is het buikspierwiel een vrij simpele tool die aardig wat spiergroepen aanspreekt in één beweging.

Het is wel belangrijk dat je je buikspieren maximaal aanspant tijdens het uitvoeren van een oefening met het buikspierwiel. Zo voorkom je namelijk onnodige rugklachten.

Waar moet je op letten bij het kopen van een buikspierwiel?

Voordat je overgaat tot het aanschaffen van een buikspierwiel is het wel belangrijk om met een aantal punten rekening te houden.

Hoewel je zou denken dat er niet heel erg veel mis zou kunnen gaan bij het aanschaffen van een buikspiewiel, zijn er toch wel degelijk een aantal aandachtspunten om extra scherp op letten.

Welke aandachtspunten dat zijn zetten we hieronder voor je op een rijtje:

Formaat

Het formaat is één van de belangrijkste aandachtspunten om op te letten bij een buikspierwiel. Met een groter wiel gaan de oefeningen soepeler dan met een kleiner wiel.

Begin je pas? Dan raden we je aan om met een wiel te beginnen van een wat groter formaat.

Hierdoor zul je je namelijk verder van de grond bevinden tijdens het uitrollen.

Er wordt dan minder kracht van je rompspieren gevraagd, en is het dus makkelijker vol te houden.

Ben jij al een gevorderde sporter, dan kun je beter voor een wat kleiner formaat kiezen.

Zo maak je de oefening met het buikspierwiel wat uitdagender voor jezelf en krijg je een beter trainingsprikkel.  

Handgrepen

In de handgrepen zit enorm veel verschil tussen alle soorten buikspierwielen. Het ene handvat is recht en de andere loopt weer schuin.

Daarnaast zijn er handvatten die bedekt zijn met speciaal foam, of ander comfortabel materiaal voor een betere grip.

We raden je aan om te kiezen voor een buikspierwiel waar de handvaten comfortabel aanvoelen en waar een goede grip op zit.

Het is namelijk erg vervelend als een buikspierwiel onvoldoende grip heeft tijdens het uitrollen.

Materiaal

Vrijwel zijn alle buikspierwielen van kunststof gemaakt, echter zit er wel verschil in het materiaal van de banden.

De banden die kunnen namelijk ook van rubber gemaakt zijn. Dit is tevens wat we je aanraden als je een buikspierwiel wilt kopen.

De rubberen banden zorgen namelijk voor een betere grip op de vloer. Hierdoor kun je je buikspieroefeningen uitvoeren op elk soort ondergrond.

Daarnaast is veiliger vanwege de betere grip. Bovendien is het ook nog eens duurzamer aangezien rubber minder snel zal slijten tijdens het rollen in vergelijking met kunststof.

Conclusie

Een buikspierwiel richt zich voornamelijk op de buikspieren, maar is ook een effectief hulmiddel voor het sterker maken van je onderrug, schouders en armen.

Het is belangrijk dat je het buikspierwiel gebruikt op een vlakke vloer, en dat je de techniek op de juiste manier uitvoert.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je gebruik maakt van een fitnessmatje wanneer je met een buikspierwiel traint.

Bij veel oefeningen biedt het fitnessmatje comfort, en een harde ondergrond is namelijk niet heel bevorderend voor je knieën.

Ben je dus ontevreden over je slappe buikspieren, of wil je je algehele kernkracht vergroten? Dan is trainen met een buikspierwiel precies wat je moet doen!

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd