Hoe gebruik je fitness straps - Fitness pols straps - Wat zijn fitness straps?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Geschreven door: Thomas N

Fitness straps: wat zijn het en hoe gebruik je het

Merk je dat je meer kracht hebt om meer gewicht toe te voegen aan je oefeningen, maar dat je meer bezig bent met de bar die uit je handen glijdt?

Of dat je onderarmen beginnen te verzuren bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen? Dan is het tijd om gebruik te maken van fitness straps!

Fitness straps zorgen ervoor dat je meer gewicht kan tillen zonder dat de bar uit je handen glijdt, of dat je onderarmen beginnen te verzuren bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.  

Door gebruik te maken van fitness straps, kan je ook weer meer spierkracht- en groei realiseren. Dit komt omdat je meer gewicht kan toevoegen aan je oefeningen.

Fitness straps worden wereldwijd gebruikt door record-verbrekende powerlifters, gewichtheffers, strongman en crossfit deelnemers.

Wil je meer weten over fitness straps? Lees dit artikel dan vooral verder.

Wat zijn fitness straps?

Een fitness strap is in essentie een lap stof van ongeveer een halve meter lang en 5 centimeter breed.  Deze lap stof zorgt ervoor dat je grip tijdens een oefening verbeterd.

Het uiteinde van de fitness strap is omgeslagen en vastgestikt, op deze manier ontstaat er een opening.

Hier kun je het andere uiteinde van de fitness strap doorheen steken, waardoor er een lus ontstaat waar je je hand doorheen kunt steken. Vervolgens kun je de lus aantrekken rondom je pols.

Veel fitness straps zijn voorzien van een neopreen kussen om je polsen te beschermen, en zijn meestal gemaakt van duurzaam materiaal zoals nylon of leer.

Daarnaast zijn fitness straps zeer slijtvast en gaan ze gemakkelijk een paar jaar mee, ook wanneer ze intensief worden gebruikt.

Waarvoor zijn fitness straps bedoeld?

Als je de fitness straps hebt aangetrokken om je pols, blijft er een lap stof over. Deze kun je een paar keer om een (halter)stang wikkelen.

Hierdoor ontstaat er een groter contactoppervlak en meer frictie, waardoor je een beter grip hebt op de (halter)stang.

Op die manier kun je zwaarder liften of veel meer herhalingen doen zonder dat de bar uit je handen glijdt, of je onderarmen beginnen te verzuren.

Wanneer gebruik je fitness straps?

Een goede grip is essentieel in veel oefeningen. Denk aan de deadlift, of de lat pulley down.

Wanneer een goede grip een belemmerde factor wordt, kun je fitness straps gebruiken om zwaarder te liften of meer herhalingen te doen.

Hoe sterk je grip ook is, je grip is altijd sterker met fitness straps dan zonder.

Je gebruikt fitness straps om meer herhalingen te doen met meer gewicht, niet om zwaarder te liften.

Het advies is om fitness straps te gebruiken als je ze nodig hebt, je moet ze vooral niet gebruiken als je ze niet nodig hebt.

Het doen van zware lifts voor veel herhalingen is namelijk de beste manier om een sterke grip te krijgen.

Bij welke oefeningen worden fitness straps gebruikt?

Fitness straps komen van pas bij oefeningen waarbij je grip een belemmerde factor is. Denk hierbij aan zware trekoefeningen zoals, deadlifts, optrekken en pulldowns.

Naaste het doen van meer herhalingen met zwaarder gewicht, kunnen fitness straps ook van pas komen bij het concentreren op de doelspiergroep bij trekoefeningen.

Veel sporters hebben de neiging om bij oefeningen met veel pulldowns hun biceps veel van het werk te laten doen.

Fitness straps kunnen je helpen je focus te verleggen van het buigen van je elleboog, en het naar achteren trekken ervan.

Daarnaast is het bij enkele oefeningen waarbij grip van belang is juist geen goed idee om fitness straps te gebruiken.

Denk hierbij aan oefeningen zoals de clean en power clean of famer’s walks.

De (mogelijke) gevaren van fitness straps?

De fitness straps zitten natuurlijk goed om je pols heen. Zorg dat je niet te veel gaat hangen in de fitness straps tijdens het uitvoeren van een oefening.

De kans bestaat dan dat je je pols kan overbelasten. De druk- of trekkracht die op je pols komt te staan zorgen ervoor dat er blessures kunnen ontstaan.

Maar als je op een normale en voorzichtige manier met de fitness straps omgaat, zullen er niet zo snel blessures ontstaan. Aangezien je spieren en bandjes voor stabiliteit zorgen.

Conclusie

Fitness straps komen van pas bij oefeningen waarbij je grip een belemmerde factor is. Denk hierbij aan zware trekoefeningen zoals, deadlifts, optrekken en pulldowns.

Fitness straps zorgen ervoor dat je meer gewicht kan tillen zonder dat de bar uit je handen glijdt, of dat je onderarmen beginnen te verzuren bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.  

Door gebruik te maken van fitness straps, kan je ook weer meer spierkracht- en groei realiseren. Dit komt omdat je meer gewicht kan toevoegen aan je oefeningen.

Het advies is om fitness straps te gebruiken als je ze nodig hebt, je moet ze vooral niet gebruiken als je ze niet nodig hebt.

Het doen van zware lifts voor veel herhalingen is namelijk de beste manier om een sterke grip te krijgen.

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd