Wat is een fitness riem?

Je hebt vast wel iemand met een fitness riem zien trainen of misschien gebruik je zelf al een fitness riem in de gym.

De fitness riem werd eerst vrijwel alleen gebruikt door strongman, powerlifters of olympische gewichtheffers.

Tegenwoordig zie je steeds meer fanatieke krachtsporters die gebruik maken van een fitness riem in de gym.

Wil je meer weten over het trainen met een fitness riem? Lees dit artikel dan vooral verder.

Wat is een fitness riem en waarvoor wordt het gebruikt?  

Zoals de naam al verklapt dient de fitness riem als hulpmiddel bij de krachtsport.

Een fitness riem wordt veelal gebruikt door fanatieke krachtsporters bij zware compoundoefeningen.

Trainen met de fitness riem geeft meer stabiliteit van de corespieren, waardoor je makkelijker in een correcte houding blijft staan tijdens het uitvoeren van een oefening.

Helaas geldt dit niet voor iedereen, maar wel het overgrote deel van de krachtsporters heeft baat bij het gebruik van een fitness riem.

Word je sterker door het gebruik van een fitness riem?

Door gebruik te maken van een fitness riem kan je meer gewicht tillen zonder dat je spieren daar extra voor hoeven te werken.

Er wordt geschat dat ervaren krachtsporters ongeveer 5-15% beter presteren door gebruik te maken van een fitness riem.

Hierbij hebben we het onder andere over compoundoefeningen zoals de squat en de deadlift.

Hoe komt het dat je sterker wordt door gebruik te maken van een fitness riem?

Dit is met name te danken aan het feit dat je buikspieren zowel aan de voorkant als aan de zijkant weerstand krijgen van de fitness riem.

Hierdoor ontstaat er een druk in je buikholte. Dit wordt ook wel een verhoogde intra-abdominale druk genoemd.

Rug en intra-abdominale

Door gebruik te maken van een fitness riem stijgt de intra-abdominale druk met ongeveer 15% bij zware squats als je het vergelijkt zonder gebruik van een fitness riem.

Bij zware deadlifts is dat 30-40% als je het vergelijkt zonder gebruik van een fitness riem.

Voor wie is een fitness riem geschikt?

Voordat je gebruik gaat maken van een fitness riem is het van belang dat je de juiste techniek beheerst.

Het gebruik van een fitness riem gaat er namelijk niet voor zorgen dat je beter kan deadliften of squatten.

Je zult eerst zelf de nodige uurtjes moeten investeren in de sportschool om de juiste techniek onder de knie te krijgen.

Een fitness riem is dus aan te raden voor de wat meer gevorderden sporters onder ons.

Daarnaast is het voor bodybuilders die meer gewicht willen tillen met squatten of deadliften een goed idee om gebruik te maken van een fitness riem.

Dit zorgt ervoor dat sommige spieren beter, of net iets anders geprikkeld worden tijdens het uitvoeren van een oefening.

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een fitness riem?

Bij het aanschaffen van een fitness riem zijn er een aantal punten waar je op moet letten. Fitness riemen zijn namelijk in veel verschillende soorten en maten verkrijgbaar.

Zoals we eerder in dit artikel uitgelegd hebben, is het belangrijk dat je eerste de juiste techniek onder de knie hebt voordat je een fitness riem aanschaft.

Let bij het aanschaffen van een riem op de afmeting, het materiaal en het type sluiting.

Afmeting

De verschillen met betrekking tot de afmeting van een fitness riem zit hem voornamelijk in de breedte van de riem aan de achterkant.

Over het algemeen bedraagt die afmeting 10 tot 12 cm of zelfs nog een paar cm groter. De riemen zijn vaak aan de voorkant minder breed dan aan de achterkant.

Hierdoor zal je tijdens het uitvoeren van een oefening ervaren dat de steun in het midden van je rug een stuk beter is.

Wanneer je een fitness riem gaat aanschaffen zit je meestal goed wanneer je een riem van 10 cm koopt.

Voor het kiezen van de juiste lengte ie het van belang dat je de omtrek van je middel opmeet.

Wanneer je gaat voor een fitness riem die in het midden van de maatvoering van je riem valt zit je altijd goed.

Materiaal

De meeste fitness riemen worden gemaakt van natuurlijk leer of kunstleer. Beide soorten materiaal doen weinig tot niet onder voor het andere.

De keuze van het soort materiaal zal vaak afhangen van je persoonlijke voorkeur.

Over het algemeen zijn beide soorten materiaal kwalitatief hoogwaardig en goed genoeg om enkele jaren mee te gaan.

Daarnaast bestaan er ook fitness riemen die gemaakt zijn van nylon of kunststof. Ten opzichte van natuurlijk leer of kunstleer zijn deze riemen vaak flexibeler en lichter van gewicht.

De levensduur van nylon en kunststof riemen is wel weer een stuk korter als bij natuurlijk leer of kunstleer.

Sluiting

Er zijn bestaan verschillende soorten sluitingen van een fitness riem. Voordat je over gaat tot aankoop is verstandig hier goed naar te kijken.

Zo zijn er fitness riemen met een enkele pin gespsluiting, een dubbele pin of fitness riemen die te sluiten zijn met een clip of klittenband.

Gespsluiting met enkele pin

De gespsluiting met een enkele pin de meest voorkomende variant. De gespsluiting maakt dat de riem snel en eenvoudig te verstellen is met betrekking tot de omtrek.

Kwa prijs is dit over het algemeen ook de meest aantrekkelijke variant. Klein nadeel is dat een fitness riem met gespsluiting lastig los of vast te maken is.

Gespsluiting met dubbele pin

Op een riem met dubbele gespsluiting wordt de kracht beter verdeeld doordat de riem een dubbele gesp heeft.

Ten opzichte van een riem met een enkele pin is de gespsluiting met dubbele pin nog lastiger vast of los te maken.

Het los en vast maken van de riem werkt volgens hetzelfde principe als het los of vast maken van je broekriem.

Klittenbandsluiting

De fitness riem met klittenbandsluiting is snel en eenvoudig te verstellen naar de gewenste afmeting. In verhouding tot een riem met gespsluiting, is deze riem veel sneller te verstellen.

Ook ben je bij klittenbandsluiting niet afhankelijk van de gaten in je riem zoals je dat wel bent bij een gespsluiting.

Daarnaast is de levensduur van deze riemen wel een stuk korter. Hoe vaker je de riem gebruikt, hoe minder goed het klittenband zal werken na verloop van tijd.

Clipsluiting

De fitness riem met clipsluiting zet je vast, en maak je open door de hendel die aan de riem zit te bewegen. Dit werkt erg eenvoudig en supersnel.

Kwa prijs valt dit type riem in het hogere segment. Wel is een nadeel van een riem met clipsluiting dat je een schroevendraaier nodig bent om de clipsluiting aan te kunnen passen en te verstellen.

Maar als je dit een keer goed en nauwkeurig hebt gedaan werkt dit het meest snel.

Conclusie

Trainen met de fitness riem geeft meer stabiliteit van de corespieren, waardoor je makkelijker in een correcte houding blijft staan tijdens het uitvoeren van een oefening.

Door gebruik te maken van een fitness riem kan je meer gewicht tillen zonder dat je spieren daar extra voor hoeven te werken.

Voordat je gebruik gaat maken van een fitness riem is het van belang dat je de juiste techniek beheerst.

Een fitness riem is dus aan te raden voor de wat meer gevorderden sporters onder ons.

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd