Jouw nekspieren trainen? De beste nekoefeningen voor krachttraining.

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Geschreven door: Thomas N

Jouw nekspieren trainen? De beste nekoefeningen voor krachttraining.

De nek is een belangrijk onderdeel van jouw lichaam. Het is een punt waarlangs al onze zenuwen lopen.

Veel volwassenen lopen rond met stijve nekspieren of hebben nekklachten. Dit kan komen doordat de nekspieren relatief gezien weinig spiermassa hebben, waarbij de spieren onderontwikkeld zijn geraakt.

Beginnen met je nekspieren trainen is dus een verstandig idee.

In deze informatieve blog zullen we het hebben over de voordelen van je nekspieren trainen, en zullen we een aantal nekoefeningen uitlichten die je eenvoudig thuis kunt uitvoeren.

Voor wie zijn nekoefeningen interessant?

Dit artikel richt zich op het nekoefeningen voor thuis en splitst het type training in twee onderwerpen, namelijk: nekoefeningen bij nekklachten en/of stijve nekspieren en nekspieren trainen als krachtoefening.

Waarom is nekspieren trainen belangrijk?

Veel mensen trainen hun nekspieren niet of nauwelijks. Maar wist je dat jouw hoofd maar liefst 8% van je totale lichaamsgewicht weegt? Dat is circa 5 tot 8 kilogram.

Jouw nekspieren spelen dus een significante rol in simpele dagelijkse activiteiten. Dit is de voornaamste reden waarom nekoefeningen ontzettend belangrijk zijn.

Nekklachten voorkomen door nekspieren training

Veel nekklachten ontstaan door een verkeerde werkhouding, waarbij er langdurig een verkeerde spanning op de nekspieren staat. Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel instaat om jouw nekklachten te verminderen of zelfs te voorkomen.

Daarnaast is nekspieren training relevant voor hoge impact sporten zoals voetbal, rugby of boksen. Bij deze en vergelijkbare sporten zul je veel profijt hebben als je bezit over sterke nekspieren.

Dit kun je alleen maar bereiken als wanneer nekspieren trainen wordt opgenomen in jouw sportieve routine.

Voordat we de verschillende nekoefeningen voor thuis toelichten benoemen we eerst de grootste voordelen van nekspieren trainen.

Nekklachten - Stijve nekspieren

De voordelen van je nekspieren trainen

Er is een grote kans dat jij je nekspieren niet traint omdat je denkt dat dit niet nodig is. Toch zitten er veel voordelen aan sterke nekspieren.

De belangrijkste voordelen van sterke nekspieren sommen we op:

Sterke nekspieren zorgen voor meer balans en voortbewegingen

Jouw nekspieren trainen kan zorgen voor meer balans en voortbewegingen in je lichaam.

Zenuwimpulsen die van je hersenen door het ruggenmerg lopen kunnen worden beïnvloed door zwakke of vermoeide nekspieren.

Nekspieren trainen verlaagt het risico van letsel bij hoge impact sporten

Het hebben van sterke nekspieren verlaagd het risico op letsel bij hoge impact sporten zoals, voetbal, rugby of boksen.

Denk hierbij aan het koppen van een bal, of het opvangen van een stoot. Je nekspieren trainen zal dus veel profijt opleveren bij personen die deze sporten beoefenen.

Nekoefeningen verminderen nekklachten bij een verkeerde werkhouding

Mensen die een kantoorbaan hebben en een volle werkdag in een verkeerde werkhouding zitten hebben vaak last van schouder- en nekklachten.

Je nekspieren trainen helpt deze klachten te verminderen of zelfs te voorkomen.

Sterke nekspieren kunnen een positieve invloed hebben op de kwaliteit van je ademhaling

De kracht van je nek kan invloed hebben op de kwaliteit van je ademhaling. De diverse nekspieren trekken samen tijdens intensieve oefeningen.

Wanneer deze nekspieren sterker zijn en een hoger uithoudingsvermogen hebben, helpen ze bij een betere ademhaling tijdens je nekoefeningen.

Ademen - Ademhalen - Sterke nekspieren - Nekoefeningen

Speciaal voor de krachtsporters: Nekspieren trainen zorgt voor een breder fysiek

Een stevige gespierde nek ziet er vaak fysiek mooier uit dan een dunne nek. Wanneer je bezit over een dikke nek lijk je een stuk breder dan dat je in werkelijkheid bent.

Dit is dan ook vaak de reden voor mannen om toch een paar nekoefeningen te doen in de sportschool.

Beginnen met je nekspieren trainen brengt dus veel voordelen met zich mee.

Je nekspieren trainen: 3 nekoefeningen voor thuis

Zoals geschreven zul je vooral bij hoge impact sporten zoals voetbal, rugby of boksen veel profijt hebben als je bezit over sterke nekspieren. Dit kun je alleen maar bereiken als je nekoefeningen toevoegt aan je trainingsroutine.

Hieronder lichten wij de drie meest efficiënte nekoefeningen toe om jouw nekspieren te trainen eenvoudig vanuit huis.

1. Neck curl

Voor de eerste nekoefening ga met je rug plat op een bank liggen met je hoofd een stukje van de bank af. Pak een gewicht van 2,5 tot 5 kg en leg hem voorzichtig op je voorhoofd.

Laat je hoofd nu langzaam zakken terwijl het gewicht tegen je voorhoofd aanduwt. Breng je hoofd nu weer omhoog en doe dit voor 8 tot 10 herhalingen.

De meest eenvoudige manier om de Neck curl uit te voeren is met een dumbbell of gewichtsschijf.

2. Face down neck curl

De tweede nekoefening lijkt op de neck curl, alleen nu ga je met je borst op de bank liggen. Als het mogelijk is nog iets verder aan het uiteinde van de bank dan met de neck curl.

Hou een gewicht van 2,5 tot 5 kg achter je hoofd en laat je nek zo ver mogelijk zakken.

Vervolgens breng je je nek weer langzaam omhoog. Probeer met de face down neck curl je bewegingsbereik zo comfortabel mogelijk te houden.

Ook voor de Face down neck curl adviseren wij om gebruik te maken van een dumbbell of gewichtsschijf.

3. Shrugs

Als je begint met je nekspieren trainen zouden shrugs een vast onderdeel moeten worden van je nekoefeningen routine. De variant die we gaan behandelen zijn de shrugs met behulp van dumbbells.

Pak twee dumbbells in beide handen vast en ga rechtop staan. Houdt je nek recht en blijf vooruit kijken.

Breng beide schouders nu zo hoog mogelijk richting je oren. Vervolgens laat je de dumbbells langs je lichaam weer terugzakken naar de beginpositie tijdens je nekspieren trainen.

Deze oefening kan ook worden uitgevoegd met gewichtsschijven. Echter is een stevige handgreep vereist om voldoende grip te behouden tijdens de nekspier oefening.

Nekspieren trainen - Shrugs - Nekoefening

Nekoefeningen bij nekklachten

Bij nekklachten en/of stijve nekspieren adviseren wij altijd eerst een medisch specialist te raadplegen.

Indien geadviseerd wordt om de nekspieren thuis te trainen zijn de volgende oefeningen effectief:

Geïnteresseerd in alle nekoefeningen voor thuis? Lees dan ons volledige artikel over nekklachten en stijve nekspieren.

Zoluko Keuze Tip!

Om jouw nekspieren te trainen adviseren wij om gebruik te maken van dumbbells of gewichtsschijven.

Zoluko Keuze Tip - Dumbbells en gewichtsschijven

Speciaal voor jou hebben we de beste selectie gemaakt op bol.com.

Het voordeel is dat de gewichten snel en kosteloos bezorgd worden. Bovendien kan je gratis retourneren wanneer je niet tevreden bent.

Conclusie

Kortom, beginnen met je nekspieren trainen breng veel voordelen met zich mee en is makkelijk te doen vanuit het comfort van je eigen huis.

Begin met de nekoefeningen die we hierboven hebben uitgelicht en je zult binnen sterkere nekspieren hebben.

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over je nekspieren trainen om maximaal resultaat te halen uit jouw trainingssessies?

Wacht niet langer en kom in actie door te beginnen met je nekspieren trainen met deze nekoefeningen om zo te werken aan ijzersterke nekspieren!

GezondheidKrachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd