Je nekspieren trainen? 3 nekoefeningen voor thuis

Laatste update: 31/01/2021.

De nek is een belangrijk onderdeel van ons lichaam. Het is een punt waarlangs al onze zenuwen lopen. Je nek heeft weinig spiermassa en is daardoor slecht beschermd, er zit gewoon weinig spiervolume in je nek. Beginnen met je nekspieren trainen is daarom helemaal geen slecht idee. Vooral bij hoge impact sporten zoals voetbal, rugby of boksen zul je veel profijt hebben als je bezit over sterke nekspieren. Dit kun je alleen maar bereiken als je nekspieren trainen toevoegt aan je trainingsroutine.

In deze informatieve blog zullen we het hebben over de voordelen van je nekspieren trainen, en zullen we wat nekoefeningen uitlichten die je makkelijk kunt doen vanuit het comfort van je eigen huis.

Waarom je nekspieren trainen?

Veel mensen trainen hun nekspieren niet of nauwelijks. Immers speelt je nek toch geen grote rol bij dagelijkse activiteiten denken veel mensen. Maar wist je dat je hoofd maar liefst 8% van je totale lichaamsgewicht weegt? Dat is ongeveer 10 kilo aan gewicht bij een gemiddeld persoon. Dit gewicht moeten je nekspieren dus de hele dag dragen. Ook bij een verkeerde werkhouding krijg je al vaak last van nekklachten. Je nekspieren trainen is dus erg belangrijk om deze klachten te verminderen of in sommige gevallen zelfs te voorkomen.

De voordelen van je nekspieren trainen

Er is een grote kans dat jij je nekspieren niet traint omdat je denkt dat dit niet nodig is. Toch zitten er veel voordelen aan sterke nekspieren. We zullen ze hieronder even opsommen:

Sterke nekspieren zorgen voor meer balans en voortbewegingen
Je nekspieren trainen kan zorgen voor meer balans en voortbewegingen in je lichaam. Zenuwimpulsen die van je hersenen door het ruggenmerg lopen kunnen worden beïnvloed door zwakke of vermoeide nekspieren.

Je nekspieren trainen verlaagt het risico van letsel bij hoge impact sporten
Het hebben van sterke nekspieren zullen het risico van letsel doen verminderen bij hoge impact sporten zoals, voetbal, rugby of boksen. Denk hierbij aan het koppen van een bal, of het opvangen van een stoot. Je nekspieren trainen zal dus veel profijt opleveren bij personen die deze sporten beoefenen.

Nekoefeningen zorgen voor vermindering van nek- en schouderklachten bij het aannemen van een verkeerde werkhouding
Mensen die een kantoorbaan hebben en een volle werkdag in een verkeerde werkhouding zitten hebben vaak last van schouder- en nekklachten. Je nekspieren trainen helpt deze klachten te verminderen of zelfs te voorkomen.

Sterke nekspieren kunnen een positieve invloed hebben op de kwaliteit van je ademhaling
De kracht van je nek kan invloed hebben op de kwaliteit van je ademhaling. De mediale, anterieure en posterieure scalenespieren, samen met de platysma en sterncleidomastoide spieren trekken namelijk samen tijdens een intensieve oefening. Als deze spieren sterker zijn, helpen ze bij een betere ademhaling tijdens je nekoefeningen.

Je nekspieren trainen zorgt voor een mooier fysiek en je lijkt een stuk breder
Een stevige gespierde nek ziet er vaak fysiek mooier uit dan een dunne nek. Wanneer je bezit over een dikke nek lijk je een stuk breder dan dat je in werkelijkheid bent. Dit is dan ook vaak de reden voor mannen om toch een paar nekoefeningen te doen in de sportschool.

Beginnen met je nekspieren trainen brengt dus veel voordelen met zich mee. Hieronder zullen we ook nog wat nekoefeningen toelichten die je makkelijk kunt doen vanuit je eigen huis.

Je nekspieren trainen: 3 nekoefeningen voor thuis

1. Neck curl
Ga met je rug plat op een bank liggen met je hoofd een stukje van de bank af. Pak een gewicht van 2,5 tot 5 kg en leg hem voorzichtig op je voorhoofd. Laat je hoofd nu langzaam zakken terwijl het gewicht tegen je voorhoofd aanduwt. Breng je hoofd nu weer omhoog en doe dit voor 8 tot 10 herhalingen.

2. Face down neck curl 
Deze nekoefening is hetzelfde als de neck curl, alleen nu ga je met je borst op de bank liggen. Als het mogelijk is nog iets verder aan het uiteinde van de bank dan met de neck curl.

Hou een gewicht van 2,5 tot 5 kg achter je hoofd en laat je nek zo ver mogelijk zakken. Vervolgens breng je je nek weer langzaam omhoog. Probeer met de face down neck curl je bewegingsbereik zo comfortabel mogelijk te houden.

3. Shrugs
Als je begint met je nekspieren trainen zouden shrugs een vast onderdeel moeten worden van je nekoefeningen routine. De variant die we gaan behandelen zijn de shrugs met behulp van dumbbells.

Pak twee dumbbells in beide handen vast en ga rechtop staan. Houdt je nek recht en blijf vooruit kijken. Breng beide schouders nu zo hoog mogelijk richting je oren. Vervolgens laat je de dumbbells langs je lichaam weer terugzakken naar de beginpositie tijdens je nekspieren trainen.

Conclusie

Kortom, beginnen met je nekspieren trainen breng veel voordelen met zich mee en is makkelijk te doen vanuit het comfort van je eigen huis. Begin met de nekoefeningen die we hierboven hebben uitgelicht en je zult binnen no-time een gespierde nek hebben.

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over je nekspieren trainen om maximaal resultaat te halen uit jouw trainingssessies? Wacht niet langer en kom in actie door te beginnen met je nekspieren trainen met deze nekoefeningen om zo te werken aan ijzersterke nekspieren!

Nek

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd