Thuis trainen met een pilates workout

Laatste update: 01/07/2021

Thuis trainen wordt steeds populairder, omdat het tijd en geld kan besparen. Ook worden er steeds meer online lessen gegeven die je gewoon kunt volgen vanuit je huiskamer. Er zijn veel verschillende manier om thuis te trainen. Onlangs schreven we al meerdere blogs over thuis trainen met een yoga workout. Een andere optie is een pilates workout. Pilates is een sport die goed is voor het versterken van je spieren en het krijgen van een betere houding.

Waar komt pilates vandaan?

Pilates is ontwikkeld door de Duitse Joseph Pilates ten tijde van de eerste wereldoorlog. Hij creëerde een reeks van verschillende oefeningen die hij ‘Contrology’ noemde. Na zijn overlijden werd de naam veranderd in pilates. De reden dat hij pilates ontwikkelde had, was om gewonde soldaten te helpen met revalideren. Door pilates in te zetten ontwikkelde de soldaten sterkere buikspieren, waardoor ze een betere houding kregen.

Na de eerste wereldoorlog startte Joseph Pilates zijn eigen pilates studio in New York. Inmiddels is pilates een bekende sport en wordt het regelmatig toegepast in de balletsport. Aangezien bij ballet een goede houding van groot belang is, is pilates een mooie aanvulling op deze danssport.

Wat is pilates?

Het doel van een pilates workout is het creëren van een betere houding, meer flexibiliteit en het verbeteren van de kracht in je buikspieren door middel van verschillende spierversterkende oefeningen. De nadruk van pilates ligt op een goede houding, evenwicht en de core.

Verder heeft pilates zes basisprincipes die in elke pilates workout toe worden gepast. Deze basisprincipes zijn belangrijk om te weten voordat je start met thuis trainen. De principes van pilates:

Concentratie 
Bij een pilates workout is het van essentieel belang dat je je goed concentreert op de uitvoering van de oefeningen. Zorg er bij het thuis trainen voor dat je in een rustige ruimte zit, zodat je niet afgeleid raakt. Door je bewust te concentreren op de oefeningen, zal je brein de oefeningen opslaan in het geheugen, waardoor dit de volgende keer bij het thuis trainen met een pilates workout vanzelf zal gaan.

Centrering 
Bij een pilates workout ligt de focus altijd op de diepst gelegen buikspieren. Deze spieren kun je zien als het centrum van elke oefening die je uitvoert bij het thuis trainen. Dit centrum moet bij elke oefening worden geactiveerd, zodat het als stabiel punt wordt. Zo word je wervelkolom door de diepgelegen stabiliteitsspieren ondersteund. Het doel hiervan is dat elke beweging van binnen naar buiten wordt gemaakt.

Bij een pilates workout zijn de bewegingen gericht op het versterken van je buikspieren (het centrum), waardoor je ook de rest van je spieren in je lichaam kunt versterken.

Controle
Bij het thuis trainen met een pilates workout is het van belang dat je elke oefening gecontroleerd uitvoert. Dit betekent dat je de oefeningen rustig uitvoert in een gecontroleerde en vloeiende beweging in plaats van abrupt.

Ademhaling 
Een van de belangrijkste punten bij een pilates workout, is net zoals bij yoga, de ademhaling. Wanneer je start met thuis trainen kun je voordat je start met een pilates workout eerst ademhalingsoefeningen doen.

Vervolgens ga je de ademhaling oefenen tijdens de pilates oefeningen. Het is hierbij van essentieel belang dat je diep inademt, maar ook diep uitademt voordat je weer opnieuw inademt. De meeste mensen ademen te kort uit, waardoor diep inademen lastig wordt.

Precisie
Bij een pilates workout is de ‘kwaliteit’ van de bewegingen belangrijker dan de ‘kwantiteit’ (aantal herhalingen). Naast de punten ‘centrering’ en ‘controle’ gaat het hier ook om ‘ruimtelijk bewustzijn’ creëren. Bij het thuis trainen is het belangrijk dat je erop let dat elk deel van je lichaam in de juiste houding/positie is gepositioneerd. Hoe staan je handen en polsen? Liggen je benen in de juiste hoek? Et cetera.

Flow
Bij een pilates workout vloeien alle bewegingen in elkaar over. Je houdt dus geen rust tussen de oefeningen, maar doet verschillende oefeningen achter elkaar door in een ‘flow’.

Tip: wanneer je start met thuis trainen raden we aan om verschillende filmpjes op Youtube te kijken over pilates. Ook zijn er veel verschillende apps waar je pilates workouts kunt vinden die geschikt zijn voor het thuis trainen.

De voordelen van thuis trainen met een pilates workout

  • Thuis trainen met pilates kan zorgen voor een sterkere rug en buikspieren. Een sterke rug en buikspieren kunnen zich uiten in een betere lichaamshouding.
  • Een pilates workout kan op langere termijn zorgen voor lange en soepele spieren.
  • Door regelmatig pilates te beoefenen kun je flexibelere gewrichten krijgen.
  • Doordat je met pilates je spieren sterker en je gewrichten soepeler kunt maken, kun het ervoor zorgen dat je minder blessure gevoelig wordt.
  • Door je tijdens het thuis trainen met pilates goed te concentreren op de uitvoering van elke oefening kan je concentratievermogen verbeteren.
  • Doordat je je met het uitvoeren van de verschillende pilates oefeningen focust op je ademhaling kun je ervoor zorgen dat dieper ademt, waardoor je meer energie kunt krijgen.
  • Doordat je beter leert ademen tijdens het thuis trainen met een pilates workout kun je ervoor zorgen dat je ook beter kunt ontspannen.
  • Je lichaamsbewustzijn kan veel groter worden, doordat je bij het thuis trainen continu gefocust bent op hoe je je lichaam beweegt in elke pilateshouding.
  • Het regelmatig thuis trainen met pilates kan ervoor zorgen dat je meer definitie van je spieren krijgt.
  • Pilates kan een goede manier zijn om stress te verminderen.

Wat heb je nodig voor het thuis trainen met een pilates workout?

Wanneer je start met het thuis trainen met een pilates workout heb je in principe niet veel verschillende materialen nodig. De volgende spullen komen echter wel goed van pas:

Fitnessmat
Voor het beoefenen van pilates bij het thuis trainen kun je een fitnessmat of yogamat aanschaffen. Deze matten zijn in vele verschillende vormen te krijgen. Wanneer je een yoga- of fitnessmat aanschaft, is het belangrijk dat je erop let dat het een wat dikkere mat is. Dit zorgt ervoor dat je de pilates oefeningen comfortabel uit kunt voeren.

Comfortabele kleding
Bij pilates maak je veel verschillende bewegingen en daarom is het wel zo prettig om comfortabele kleding aan te hebben. Dit zorgt ervoor dat je deze bewegingen ook goed kunt maken.

Conclusie

In deze informatieve blog over thuis trainen hebben we informatie gegeven over een pilates workout. Allereerst hebben we beschreven waar pilates vandaan komt. Vervolgens hebben we beschreven wat pilates is en wat de voordelen zijn van het thuis trainen met een pilates workout. Tot slot hebben enkele benodigdheden beschreven die van pas komen bij het thuis trainen met een pilates workout.

Overig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd