Thuis trainen met een yoga workout

Laatste update: 01/04/2021.

Thuis trainen wordt steeds populairder, omdat het veel geld en tijd bespaart. Daarnaast is thuis trainen voor velen een laagdrempelige manier om te starten met trainen. Fit worden en/of blijven kan ook vanuit huis worden bereikt met of zonder trainingsmateriaal door middel van de juiste oefeningen.

Thuis trainen kan worden gedaan door verschillende fitnessoefeningen en/of cardio oefeningen zoals boksen, touwtjespringen et cetera. Een andere geschikte optie voor het thuis trainen is een yoga workout. Naast dat een yoga workout ontzettend leuk is om te doen, word je er ook nog eens heel fit en lenig van!

In deze blog zullen we dieper ingaan op waar yoga vandaan komt en welke verschillende type yoga workouts er zijn. Zo kun je vervolgens met het thuis trainen zelf met een yoga workout van start gaan!

Waar komt yoga vandaan?

Ontstaan uit het Hindoeïsme, komt yoga oorspronkelijk uit India. Het woord ‘yoga’ is Sanskriet en betekent letterlijk ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. Het doel hiervan was de verbinding tussen lichaam en geest te maken in combinatie met spiritualiteit en filosofie. Daarnaast wilde de yogi’s meer één worden met de natuur, omdat ze zichzelf zagen als onderdeel van deze wereld van planten en dieren.

Begin van de 20ste eeuw werd de eerste yogaschool al geopend in Nederland, echter nam de populariteit van yoga pas toe in einde jaren 60 (het hippietijdperk). Vanaf dit moment werden er steeds meer yogascholen geopend waar verschillende type yoga werden gegeven. Een yoga workout sloot goed aan bij het streven naar een gezond, sterk en fit lichaam. Daarnaast waren veel mensen op zoek naar een stukje innerlijke rust.

Tegenwoordig kun je er ook voor kiezen om thuis yoga te beoefenen, doordat er vele verschillende apps en video’s zijn met yoga workouts voor het thuis trainen. Thuis trainen is een laagdrempelige manier om kennis te maken met de wereld van yoga.

De voordelen van thuis trainen met een yoga workout

Yoga beoefenen met het thuis trainen heeft heel veel verschillende voordelen. We sommen de belangrijkste voordelen van een yoga workout voor je op, namelijk:

  • Yoga kan helpen tegen slapeloosheid en vermoeidheid
  • Yoga kan ervoor zorgen dat je minder stress ervaart en je immuunsysteem verbetert
  • Yoga kan helpen tegen angsten en depressies door de ontspannende en positieve werking
  • Regelmatig een yoga workout doen zorgt ervoor dat je leniger kunt worden
  • Regelmatig een yoga workout doen zorgt ervoor dat je sterker kunt worden
  • Doordat je je bij yoga focust op je ademhaling en hele bewuste bewegingen maken, zorgt het ervoor dat je meer in het ‘nu’ leeft
  • Doordat je bij yoga meditatief bezig bent kan het zorgen voor meer rust in je hoofd en lichaam
  • Door regelmatig yoga te doen kun je je lichaamshouding verbeteren, omdat je verschillende bewegingen maakt die positief bijdragen aan het onderhoud van je lichaam
  • Yoga kan ervoor zorgen dat je zuurstofopname verbeterd, doordat je heel bewust leert te ademen
  • Een ochtend yoga routine bij het thuis trainen kan ervoor zorgen dat je je gedurende de dag veel energieker voelt

Verschillende type yoga workouts

Er zijn vele verschillende vormen van yoga. In deze blog richten we ons echter op drie vormen die veel worden beoefend in Nederland. Deze yoga workouts zijn dan ook uitermate geschikt voor het thuis trainen.

Thuis trainen met Hatha yoga

Hatha yoga is wellicht wel de bekendste vorm van yoga en wordt veel toegepast bij het thuis trainen. Hatha is Sanskriet voor ‘ha’ (zon) en ‘tha’ (maan). De zon representeert ‘actie’ en de maan ‘verinnerlijking’.

De Indiase wijsgeer genaamd Patanjali heeft ooit acht verschillende stadia van yoga bedacht, waarvan het derde en vierde stadium ‘asana’ en ‘pranayama’ worden toegepast in een Hatha yoga workout. Bij een Hatha yoga workout draait het erom dat je zowel je lichaam (asana) als ademhaling (pranayama) leert te beheersen.

Bij het thuis trainen start je altijd in een neutrale houding waarbij het van belang is dat je in het hier en nu bent. Vervolgens beweeg je je langzaam naar een hatha yoga houding. Hierbij forceer je niets. Het gaat erom dat je het gevoel ervaart en onnodige blessures voorkomt met het thuis trainen. De yoga workout houding hou je altijd even vast voordat je weer doorgaat met de volgende houding.

Door ademhalingsoefeningen te combineren met de hatha yoga workout oefeningen zorg je ervoor dat je meer resultaten boekt met het thuis trainen. De ademhalingsoefeningen ‘pranayama’ bestaan uit de volgende stappen: inademen, adem vasthouden (longen gevuld), uitademen, adem vasthouden met lege longen.

Tip: oefen de ‘pranayama’ ademhalingsoefeningen voordat je begint met de hatha yoga houdingen bij het thuis trainen. Zo zorg je dat je eerst je ademhaling onder controle krijgt, die je vervolgens kunt toepassen bij je hatha yoga workout!

Thuis trainen met Power yoga

Power yoga is een intensieve yoga vorm, gebaseerd op fitness. Bij een power yoga workout maak je intensieve en vloeiende bewegingen, terwijl je tegelijkertijd je geest ontspant. Ideaal voor degene die naast een ontspannen geest ook wat extra power zoekt bij het thuis trainen!

Bij een power yoga workout worden allerlei soorten verschillende oefeningen uit de yoga gecombineerd tot een intensieve training. Door de variatie aan oefeningen worden je spieren telkens op een andere manier gebruikt en/of op een andere manier geactiveerd dan je gewend bent. Dit zorgt ervoor dat je telkens een nieuwe prikkel ervaart bij het thuis trainen, waardoor je flexibeler en sterker zult worden! Het is een ideale vorm van yoga voor het thuis trainen, omdat je het geheel op eigen lichaamsgewicht kunt doen.

Thuis trainen met Yin yoga

Yin yoga wordt steeds populairder in Nederland. Het wordt zowel beoefend in yogascholen als bij het thuis trainen. Yin staat voor het bindweefsel en de gewrichten, omdat ze niet elastisch en stijf zijn. Daartegenover staat Yang voor de spieren, omdat ze juist wel elastisch en zacht zijn.

Bij yin gaat het om het herstellen en versterken van gewrichten en het bindweefsel. Bij yang wordt er meer gericht op de kracht van de spieren. Om een langdurig sterk en fit lichaam te krijgen en behouden heb je juist ook ‘yin’ nodig om het ‘yang’ langer vol te houden. Daarom kan een yin yoga workout een mooie aanvulling zijn op een krachttraining, omdat je bij een krachttraining je spieren aanspant en ontspant en bij yin yoga je spieren loslaat.

Yin yogaoefeningen kun je dagelijks toevoegen aan het thuis trainen. Je kunt een gehele yin yoga workout doen of na elke andere thuis training eindigen met een aantal yin yoga houdingen. Bij het thuis trainen met yin yoga richt je je op het versoepelen en stimuleren van het bindweefsel, de gewrichten en de spieren. De oefeningen worden bij een yin yoga workout langer vastgehouden, om zo het bindweefsel los te maken. Het vasthouden van elke oefening duurt drie tot vijf minuten. Het is bij deze vorm van yoga bij het thuis trainen van essentieel belang dat je de oefeningen in een rustig tempo uitvoert.

Conclusie

In deze informatieve blog over het thuis trainen hebben we de sport ‘yoga’ belicht. Allereerst hebben we verteld waar yoga vandaan komt. Vervolgens hebben we verschillende voordelen van het thuis trainen met een yoga workout benoemd. Tot slot hebben we drie vormen van yoga benoemd die geschikt zijn voor het thuis trainen, namelijk: Hatha yoga, Power yoga en Yin yoga.

 

Dit artikel is gesponsord door: http://sportwebwinkel.webwinkelstart.nl

AlgemeenYoga

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd