Fitness elastieken - Oefeningen met elastieken - Workout met fitness elastiek

Fitness elastieken zijn voor thuis sporters een populair middel geworden om te trainen. Het mooie aan fitness elastieken is dat je kan trainen waar en wanneer je maar wilt.

Met lekker weer neem je ze mee naar buiten, en als je de deur niet uit wilt kan je lekker thuis trainen.

Daarnaast kan je met een setje fitness elastieken een full-body workout doen. En met een creatief brein zijn de mogelijkheden bijna eindeloos!  

Met behulp van fitness elastieken is het namelijk goed mogelijk om spieropbouw te stimuleren, of met sommige oefeningen juist de spieren beter te prikkelen dan normaal.

Wil je meer weten over het thuis trainen met fitness elastieken? Lees dit artikel dan vooral verder voor uitleg en oefeningen.  

Wat zijn fitness elastieken?

Makkelijk gezegd zijn het elastieken van verschillende diktes en lengtes. Hierdoor geven ze een bepaalde weerstand die je kan gebruiken om je training te verzwaren, te verlichten of andere specifieke oefeningen te doen.

Daarnaast kan je fitness elastieken inzetten bij het verbeteren van je flexibiliteit, conditie, stabiliteitsoefeningen en herstel bij blessures.

Voor wie zijn fitness elastieken geschikt?

Fitness elastieken zijn geschikt voor iedereen. Van jong tot oud, en zowel voor beginnende als ervaren sporters.

Zodra een bepaalde oefening je te makkelijk afgaat, kun je een fitness elastiek met meer weerstand gebruiken om de oefening te verzwaren. Zo blijf je je spieren uitdagen.

Thuis trainen met fitness elastieken

De onderstaande oefeningen zijn perfect als je wilt beginnen met thuis trainen of geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan.

Met deze oefeningen stel je makkelijk een eigen workout samen met alleen fitness elastieken. Zo kan je elke spier thuis trainen.

Daarnaast zijn deze oefeningen met fitness elastieken geschikt tijdens revalidatie.

Vanwege de verschillende sterktes van de fitness elastieken kan je lichaam weer langzaam wennen aan belasting met weerstand na een vervelende blessure.

We delen de oefeningen in op verschillende spiergroepen van het lichaam. Het gaat om de volgende spiergroepen:

  • Schouders
  • Borst
  • rug
  • Benen
  • Armen
  • Buik

Schouders

Overhead press met fitness elastiek

  1. Doe een fitness elastiek om je beide polsen en houd je handen recht voor je op schouderbreedte.
  2. Vervolgens beweeg je beide armen gecontroleerd omhoog en druk je je handen uit elkaar zodat het fitness elastiek onder spanning komt te staan.
  3. Houd de positie boven je hoofd kort vast en beweeg vervolgens weer gecontroleerd naar startpositie. Tijdens het omlaag bewegen gaan je handen weer langzaam naar elkaar toe.
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Borst

Chest press met fitness elastiek

  1. Ga met je beide benen op heupbreedte staan en doe een fitness elastiek om je linkerarm op schouderhoogte.
  2. Pak vervolgens met je linkerhand het andere uiteinde van de fitness elastiek en duw deze nu recht naar voren totdat je linkerhand in een rechte lijn staat met je linkerschouder.
  3. Beweeg vervolgens weer terug gecontroleerd naar startpositie.
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer en wissel af met de rechterkant.

Rug

Bent over row met fitness elastiek

  1. Doe de fitness elastiek om je beide voeten, buig je knieën licht en beweeg je bovenlichaam iets naar voren.
  2. Pak het fitness elastiek met je beide handen vast en houd je armen gestrekt.
  3. Trek vervolgens het fitness elastiek gecontroleerd naar je toe en houd je schouderbladen tegen elkaar aangedrukt zodat je echt goed je rugspieren gebruikt.
  4. Houd deze positie kort vast en beweeg daarna weer gecontroleerd terug naar de startpositie.
  5. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Benen

Leg extensions met fitness elastiek

  1. Ga op een stoel of fitnessbankje zitten en doe een fitness elastiek om beide onderbenen net boven je enkels.
  2. Zet je voeten naast elkaar op de grond en beweeg vervolgens je linkerbeen helemaal omhoog totdat je been gestrekt is. Span de beenspieren goed aan tijdens de beweging.
  3. Houd deze positie kort vast en beweeg vervolgens je linkerbeen weer gecontroleerd naar startpositie.
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer en wissel af met je rechterbeen.

Armen

  1. Zet je linkerbeen naar voren en buig lichtjes door je knie. Doe een fitness elastiek om je linkervoet en pak deze beet met je linkerhand met je handpalm omhoog wijzend.
  2. Beweeg je linkerarm nu richting je schouder en span je bicep goed aan tijdens de beweging naar boven.
  3. Beweeg vervolgens je arm weer gecontroleerd naar startpositie.
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer en wissel af met je rechterbeen.

Buik

Bicycle crunches met fitness elastiek

  1. Doe een fitness elastiek om beide voeten en ga op de grond op een fitnessmatje liggen met gestrekte benen.
  2. Beweeg vervolgens je linkerknie en rechterelleboog naar elkaar toe. Span je buikspieren goed aan tijdens de beweging.
  3. Beweeg vervolgens terug naar startpositie en beweeg nu je rechterknie naar je linkerelleboog toe. Het is belangrijk dat je de oefening in een vloeiende beweging uitvoert.
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Conclusie

Fitness elastieken zijn voor thuis sporters een populair middel geworden om thuis te trainen. Het mooie aan fitness elastieken is dat je kan trainen waar en wanneer je maar wilt.

Met lekker weer neem je de fitness elastieken mee naar buiten, en als je de deur niet uit wilt kan je lekker thuis trainen.

De bovenstaande oefeningen zijn perfect als je wilt beginnen met thuis trainen of geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan.

Wil je meer weten over trainen met fitness elastieken voor spieropbouw? Lees dan ook ons andere artikel: Trainen met fitness elastieken voor spieropbouw.

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd