Aerobic step workout - fitness met aerobic step

Gemiddelde leestijd: 7 minuten

Geschreven door: Thomas N

Trainen met een aerobic step: uitleg en oefeningen

Er zijn veel manieren om aan cardio training te doen. Je kunt gaan hardlopen, fietsen, roeien of zwemmen.

Maar je kunt ook lekker gaan steppen op een aerobic step. De aerobic step, ook wel een fitness step genoemd, is een trainingsattribuut die vooral populair is bij vrouwen.

Steppen met een aerobic step is een vorm van trainen die je niet alleen in de spotschool hoeft te doen, maar ook voor thuis ideaal toepasbaar is.

Wil je meer weten over het trainen met een fitness step? Fantastisch! In dit artikel leggen we exact uit welke voordelen een aerobic step heeft en welke oefeningen je thuis kunt uitvoeren.

Wat is een aerobic step?

De aerobic step is een bankje waar je met twee voeten op en af kunt stappen. Je kunt de aerobic step vergelijken met een trede van een trap.

 

Wat is een Aerobic Step? Fitness Step Oefeningen & Workout

De aerobic step neemt vrijwel geen ruimte in en weegt weinig. Ideaal voor de sporters onder ons die thuis trainen en weinig ruimte hebben.

Je beschikt over eindeloos veel oefeningen en mogelijkheden, waardoor trainen met een fitness step veel leuker is dan de gemiddelde cardio training.

Niet voor niets is de aerobic step door de brede inzetbaar in de fitness wereld razend populair.

Na het lezen van dit artikel hopen wij dat je precies weet hoe je met een fitness step kunt afvallen. Uiteraard zullen wij een aantal effectieve aerobic step oefeningen met je delen.

Meer eerst lichten we toe waarom aerobics goed voor je is.

Waarom is aerobics goed voor je?

Door gebruik te maken van de fitness step werk je aan een uitstekend conditie. Als je flink aan het steppen bent, kan je met één uur steppen tot ongeveer 600 calorieën verbranden.

Wist je dat 600kcal bijna 1/3de van de dagelijkse geadviseerde caloriebehoefte is van een volwassen vrouw? Steppen is dus een ideaal als jouw doel afvallen is.

Waar is een aerobic step nog meer goed voor?

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom een aerobic step het perfecte fitness attribuut is voor thuis.

We noemen hieronder beknopt de 4 grootste voordelen:

Het is de perfecte full body workout

Naast het afvallen werkt een fitness step bijzonder goed als een full-body workout. Je armen, schouders, buikspieren, benen, dijen en billen kun je allemaal trainen tijdens één aerobic workout.

Dat zijn niet twee, maar zes vliegen in één klap.

Een training van 30 minuten brengt jou op het gewenste niveau

Veel volwassenen hebben helaas weinig tijd en sporten hierdoor minder dan zij graag zouden willen. Dit maakt de aerobic fitness step jouw perfecte trainingsattribuut. Binnen 30 minuten heb jij jouw doel bereikt.

Versterk je spieren en voorkom blessures

Bovendien zul je naast afvallen ook jouw spiermassa geleidelijk zien toenemen. Dit is een fantastisch voordeel, want getrainde spieren verlagen de kans op blessures.

Eenvoudig afvallen zodat jouw favoriete spijkerbroek weer lekker zit

Aangezien veel vrouwen graag goed voor de dag willen komen in een strakke spijkerbroek, is de aerobic step een ideaal trainingsattribuut voor ze om te gebruiken!

Blog - 4 voordelen van een aerobic step

Wat is de beste aerobic fitness step?

Bij de aanschaf van een aerobic step is het belangrijk dat je let op een aantal producteigenschappen.

Om jouw training zo divers mogelijk te maken is het goed dat jouw fitness step verstelbaar is in hoogte.

Verder is het enorm belangrijk dat de fitness step beschikt over antislip doppen aan de onderzijde. Hiermee voorkom je dat de fitness step weg kan schuiven of bewegen tijdens een oefening.

Ons team heeft een aantal aerobic steps getest op veiligheid en inzetbaarheid. De beste aerobic fitness step is de W.O.D Fitness Step Pro en is verkrijgbaar op bol.com

Dit is volgens ons de beste aerobic fitness step omdat de geïntegreerde antislip bijdraagt aan een veilige training. Bovendien is de W.O.D Fitness Step Pro verstelbaar in drie hoogte, waardoor je eindeloos kunt variëren tussen oefeningen en intensiteit.

Training: Een aerobic step workout

De fitness step is multifunctioneel in gebruik. Hieronder ontdek je welke aerobic step oefeningen perfect geschikt zijn voor krachttraining en afvallen.

Krachttraining

De meeste fanatieke krachtsporters hebben één of meerdere aerobic step oefeningen binnen het trainingsschema opgenomen.

Denk hierbij aan beenspieroefeningen met gewichten, of push-ups voor je bovenlichaam. Met een creatief brein zijn de mogelijkheden eindeloos!

Later in dit artikel vind je een aantal effectieve krachtoefeningen die je kan doen met de fitness step.

Cardio training

Zoals eerder in dit artikel beschreven kan je met een aerobic step ook werken aan een uitstekende conditie. Dit type aerobic step workout is perfect geschikt wanneer je wilt afvallen.

Op het gebied van cardio training komt de fitness step vooral goed van pas bij step aerobics, een bekende trainingsvorm waarbij de fitness step een centrale rol heeft.

Deze vorm van trainen wordt vooral veel bij sportscholen aangeboden als een groep les, maar ook voor thuis trainen is deze trainingsvorm heel populair.

Daarnaast is het vooral handig dat je naast de aerobic step vrijwel geen andere trainingsattributen nodig hebt.

Bodystep

Bodystep is een bekende vorm van training die vaak gegeven wordt in groepsverband. Tijdens de training zal de intensiteit steeds veranderen.

Dit is dus vergelijkbaar met een soort intervaltraining. Een bodystep aerobic workout is al jarenlang een succesformule gebleken en erg populair onder vrouwen.

Als je wilt beginnen met bodystep kun je ervoor kiezen om te zoeken naar een gym bij jou in de buurt. Je kunt ook thuis trainen en zelf een aerobic step aanschaffen.

Een Aerobic step workout kun je eenvoudig vinden op onlinekanalen, zoals youtube. Met bodystep bouw je zowel kracht als conditie op.

Uitleg en oefeningen met een aerobic step

Hieronder zetten we een aantal aerobic step oefeningen die je kan doen met de fitness step. Deze oefeningen kan je gemakkelijk thuis doen of in de sportschool.

We verdelen de aerobic step oefeningen in krachttraining en cardio training. De oefeningen zorgen voor een full-body workout.

Krachttraining

We starten met een tweetal fantastische aerobic step oefeningen waarmee we focussen op kracht en spiermassa.

Dumbbell Calf Raises

  1. Pak in beide handen een dumbbell vast en plaats je tenen op de fitness step. Zorg dat je hielen zich lager bevinden dan de verhoging.
  2. Druk vervolgens je lichaam omhoog door kracht uit te oefenen op je tenen en kom weer gecontroleerd terug naar startpositie.
  3. Je voelt de spanning in jouw kuiten
  4. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Tip! Deze aerobic step oefening kan ook uitgevoerd worden met eigen lichaamsgewicht. Met dumbbells maak je de oefening zwaarder.

Blog - Aerobic step - dumbbell calf raise

Bulgarian split squat

  1. Pak met beide handen een barbell beet en leg deze op je schouders achter je nek.
  2. Plaats nu je linkervoet op de aerobic step en je rechtervoet voor je. Zorg dat je rug naar de step wijst.
  3. Zak vervolgens gecontroleerd door je rechterbeen en houd je rug recht tijdens het uitvoeren van de beweging.
  4. Kom weer gecontroleerd terug naar startpositie door je rechterbeen omhoog te drukken.
  5. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer en wissel af van voet.

Tip! Deze aerobic step oefening kan ook worden uitgevoerd met dumbbells of met eigen lichaamsgewicht.

Blog - Aerobic Step - Bulgarian Split Squat

Cardio training

Met de volgende twee aerobic step oefeningen zorgen we ervoor onze hartslag wordt verhoogd en we werken aan het verbeteren van de conditie.

Step over jump

  1. Ga aan de zijkant van de step staan en plaats beide handen op de rand van de fitness step.
  2. Spring nu met beide benen zijwaarts heen en weer over de step en houdt je armen gestrekt tijdens het uitvoeren van de beweging.
  3. Probeer dit één minuut vol te houden op hoge intensiteit.

Tip! Start deze aerobic step oefening rustig en verhoog de intensiteit zodra je de oefening onder controle hebt.

Toe taps

  1. Ga me je beide benen op schouderbreedte voor de aerobic step staan.
  2. Maak vervolgens om en om wisselsprongen op de aerobic step. Dit doe je door met je tenen om en om de step aan te tikken.
  3. Houd je rug recht tijdens het uitvoeren van de beweging.
  4. Probeer dit één minuut vol te houden op hoge intensiteit.

Tip! Ook deze aerobic step oefening start je rustig en gecontroleerd. Bouw de intensiteit op zodra je de oefening beheerst. Verhoog jouw aerobic step om de oefening te verzwaren.

Aerobic Step - Toe tap

Conclusie

De aerobic step is multifunctioneel in gebruik voor zowel cardio training, maar ook voor krachttraining.

Steppen is een vorm van cardio die je niet alleen in de spotschool kan doen, maar voor thuis trainen is de aerobic step ook ideaal te gebruiken.

De bovenstaande oefeningen die je kan doen met een aerobic step zijn perfect als je wilt beginnen met thuis trainen of gewoon in de sportschool.

Wil jij ook fit worden? Wacht dan niet langer en bestel jouw aerobic step vandaag en start vanaf morgen met jouw aerobic step workout!

CardioKrachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd