Aerobic step workout - fitness met aerobic step

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Geschreven door: Thomas N

Trainen met een aerobic step: uitleg en oefeningen

Er zijn veel manieren om aan cardio training te doen. Je kunt gaan hardlopen, fietsen, roeien of zwemmen.

Maar je kunt ook lekker gaan steppen op een aerobic step. De aerobic step of ook wel fitness step genoemd, is een trainingsattribuut die vooral populair is bij vrouwen.

Steppen is een vorm van cardio die je niet alleen in de spotschool kan doen, maar voor thuis trainen is de aerobic step ook ideaal te gebruiken.

Wil je meer weten over het trainen met een fitness step? Lees dit artikel dan vooral verder voor uitleg en oefeningen.

Wat is een aerobic step?

De aerobic step is een bankje waar je met twee voeten op en af kunt stappen. Je kunt de fitness step vergelijken met de trede van een trap.

De aerobic step neemt vrijwel geen ruimte in en weegt heel licht. Ideaal voor de sporters onder ons die thuis trainen en weinig ruimte hebben.

Door gebruik te maken van de fitness step kan je uitstekend aan je conditie werken. Als je flink aan het steppen bent, kan je met één uur steppen zomaar 600 calorieën verbranden.

Steppen is dus een ideaal als jouw doel afvallen is. Daarnaast is steppen een full-body workout. Je armen, schouders, buikspieren, benen, dijen en billen worden allemaal aangesproken tijdens een step sessie.

Naast dat je afvalt zal je spiermassa dus ook geleidelijk toenemen op al deze spiergroepen.

Aangezien veel vrouwen graag goed voor de dag willen komen in een strakke spijkerbroek, is de aerobic step een ideaal trainingsattribuut voor ze om te gebruiken!

Trainen met een aerobic step

De fitness step is multifunctioneel in gebruik. Hieronder ontdek je waar de fitness step het meest voor gebruikt wordt.

Krachttraining

De meeste fanatieke krachtsporters zullen de aerobic step kennen als een hulpmiddel bij bepaalde krachtoefeningen.

Denk hierbij aan beenspieroefeningen met gewichten, of push-ups voor je bovenlichaam. Met een creatief brein zijn de mogelijkheden eindeloos!

Later in dit artikel vind je een aantal effectieve krachtoefeningen die je kan doen met de fitness step.

Cardio training

Zoals eerder in dit artikel beschreven kan je met een aerobic step ook uitstekend je conditie werken.

Op het gebied van cardio training komt de fitness step vooral goed van pas bij step aerobics, een bekende trainingsvorm waarbij de fitness step een centrale rol heeft.

Deze vorm van trainen wordt vooral veel bij sportscholen aangeboden als een groep les, maar ook voor thuis trainen is deze trainingsvorm heel populair.

Daarnaast is het vooral handig dat je naast de aerobic step vrijwel geen andere trainingsattributen nodig hebt.

Bodystep

Bodystep is een bekende vorm van training die vaak gegeven wordt in groepsverband. Tijdens de training zal de intensiteit steeds veranderen.

Dit is dus vergelijkbaar met een soort intervaltraining. Bodystep is al jarenlang een succesformule gebleken en erg populair onder vrouwen.

Als je wilt beginnen met bodystep kun je ervoor kiezen om te zoeken naar een gym bij jou in de buurt. Je kunt ook thuis trainen en zelf een aerobic step aanschaffen.

De trainingen kun je vaak gewoon vinden op onlinekanalen zoals youtube. Met bodystep bouw je zowel kracht als conditie op.

Uitleg en oefeningen met een aerobic step

Hieronder zetten we een aantal oefeningen die je kan doen met de fitness step. Deze oefeningen kan je gemakkelijk thuis doen of in de sportschool.

We verdelen de oefeningen in krachttraining en cardio training. De oefeningen zorgen voor een full-body workout.

Krachttraining

Dumbbell calf raises

  1. Pak in beide handen een dumbbell vast en plaatje tenen op de fitness step. Zorg dat je hielen zich lager bevinden dan de verhoging.
  2. Druk vervolgens je lichaam omhoog door kracht uit te oefenen op je tenen en kom weer gecontroleerd terug naar startpositie.
  3. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer.

Bulgarian split squat

  1. Pak met beide handen een barbell beet en leg deze op je schouders achter je nek.
  2. Plaats nu je linkervoet op de aerobic step en je rechtervoet voor je. Zorg dat je rug naar de step wijst.
  3. Zak vervolgens gecontroleerd door je rechterbeen en houdt je rug recht tijdens het uitvoeren van de beweging.
  4. Kom weer gecontroleerd terug naar startpositie door je rechterbeen omhoog te drukken.
  5. Herhaal de oefening het gewenste aantal keer en wissel af van voet.

Cardio training

Step over jump

  1. Ga aan de zijkant van de step staan en laats je handen op beide randen van de fitness step.
  2. Spring nu met beide benen zijwaarts heen en weer over de step en houdt je armen gestrekt tijdens het uitvoeren van de beweging.
  3. Probeer dit één minuut vol te houden op hoge intensiteit.

Toe taps

  1. Ga me je beide benen op schouderbreedte voor de aerobic step
  2. Maak vervolgens om en om wisselsprongen op de aerobic step en houdt je rug recht tijdens het uitvoeren van de beweging.
  3. Probeer dit één minuut vol te houden op hoge intensiteit.

Conclusie

Steppen is een vorm van cardio die je niet alleen in de spotschool kan doen, maar voor thuis trainen is de aerobic step ook ideaal te gebruiken.

De fitness step is multifunctioneel in gebruik voor zowel cardio training, maar ook voor krachttraining.

De bovenstaande oefeningen die je kan doen met een aerobic step zijn perfect als je wilt beginnen met thuis trainen of gewoon in de sportschool.

CardioKrachttraining

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd