Fitness hoelahoep oefeningen

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Geschreven door: Thomas N

Het ultieme fitness hoelahoep stappenplan. Leer hoelahoepen als de beste!

Wil je fitter worden en afvallen? Dan ben je op het juiste adres. Met een fitness hoelahoep kan je op een leuke manier veel calorieën verbranden en jouw vetpercentage in een korte tijd verlagen.

Je zult misschien denken: ‘Hoelahoepen is lastig te beheersen, dus ik weet niet of het mij dit lukt’. Dit is een terechte vraag. Hier hebben wij de perfecte oplossing voor.

De Zoluko Fitness Hoelahoep is zo ontwikkelt dat de hoepel om jouw middel blijft zitten. Ook als je de hoelahoep niet gebruikt. Bovendien zorgt de centrifugale bal ervoor dat je nog meer calorieën verbrandt.

In dit artikel leren wij jou 7 technieken om jouw hoelahoep vaardigheden van basis tot gevorderd te ontwikkelen.

Wat gaan we leren met de fitness hoelahoep?

Omdat hoelahoepen in begin lastig kan zijn hopen wij jou met dit artikel op weg te helpen. We beginnen uiteraard met de basis, waarna we steeds een stapje verder zullen gaan. Geef jezelf de tijd om iedere stap onder controle te krijgen voordat je naar het volgende niveau gaat.

Aan het eind van dit artikel ben je in staat om de ongewenste calorieën eraf te hoelahoepen, terwijl je dans en beweegt op de muziek.

Kan je ook niet wachten om te hoepelen? Lees dan snel verder om te starten met de basis.

De verschillende oefeningen met fitness hoelahoep

Zoals geschreven leer je dankzij dit artikel de basis om een fitness hoelahoep te beheersen. Stap voor stap nemen wij jou mee om hoelahoepen steeds beter te leren beheersen.

Geef het jezelf wat tijd om iedere hoelahoep techniek te beheersen en ga pas door naar de volgende stap, wanneer je er klaar voor bent.

De volgende hoelahoep technieken gaan we je leren:

  1. Fitness Hoelahoep – Basisbeweging van links naar rechts
  2. Fitness Hoelahoep – Basisbeweging van voor naar achteren
  3. Fitness Hoelahoep – Controle over de snelheid
  4. Fitness Hoelahoep – Voorwaartse & achterwaartse stap
  5. Fitness Hoelahoep – Zijwaartse stap links & rechts
  6. Fitness Hoelahoep – 360 draai rondom je as
  7. Fitness Hoelahoep – Bewegen met je armen
  8. Fitness Hoelahoep – Side step & slide
  9. Fitness Hoelahoep – Squat & hoepel

Hoe te starten met een fitness hoelahoep

Gebruik je de Zoluko Fitness Hoelahoep voor de eerste keer dan is het belangrijk om de hoepel af te stellen op jouw lichaamsomtrek.

Het afstellen doe je eenvoudig door beide zwarte hendels open te klikken en de hoelahoep los te halen. Je kunt op deze manier extra schakels toevoegen en de hoelahoep afstellen.

Zorg ervoor dat de hoelahoep niet te strak om je taille zit, maar ook niet te los. De hoelahoep mag niet over je heup naar beneden glijden. Eenmaal afgesteld kunnen we beginnen met hoelahoepen.

Om met de Zoluko Fitness Hoelahoep te starten neem je de centrifugale bal vast in de hand en geef je de bal een mooie worp rondom je lichaam.

Dankzij het verzwaarde stuk aan het uiteinde maakt de bal een draai om jouw lichaam.

De basisbeweging van links naar rechts

Als je moeite hebt om de fitness hoelahoep te laten spinnen zijn er een aantal technieken die je kunt uitproberen.

We beginnen hierbij met de basis.

De eerste methode om te oefenen is door met beide voeten op schouderbreedte uit elkaar te staan.

Geef de centrifugale bal een stevige swing om het lichaam. Houd je handen in de lucht en start met het bewegen van de heupen van links naar rechts.

Probeer het gevoel van de Zoluko Fitness Hoelahoep te voelen. Dit kan enige tijd in beslag nemen. Met een klein beetje geduld zul je merken dat je de techniek vrij snel begint te beheersen.

Fitness Hoelahoep – Basisbeweging van links naar rechts
De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - De basisbeweging van links naar rechts.

De basisbeweging van voor naar achteren

Wanneer je voelt dat het hoelahoepen eenvoudig wordt kunnen we langzaam proberen om de volgende stap te beheersen.

In plaats van de zijwaartse beweging met de heupen van links naar rechts gaan we proberen om de hoelahoep te beheersen met een voorwaartse en achterwaartse beweging.

Om deze techniek te leren zet je met één voet een kleine stap naar voren. Door de heup naar voor en achteren te bewegen zal de centrifugale bal van de hoelahoep blijven draaien. Ook deze beweging duurt even om goed te beheersen.

Fitness Hoelahoep – Basisbeweging van voor naar achteren
De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - De basisbeweging van voor naar achteren.

De snelheid van de fitness hoelahoep

Goed nieuws, je kunt nu hoelahoepen van voor naar achteren en van links naar rechts. Zodra je in staat bent om veel spins met de fitness hoelahoep te draaien zonder dat de bal stopt, dan zijn we klaar voor de volgende stap.

Laten we nu proberen om het tempo op te voeren. We ervoor zorgen dat de bal met een hogere snelheid om ons lichaam draait. Zo verbranden we tenslotte nog meer calorieën.

Probeer de bal zo snel mogelijk te laten draaien door de hoelahoep technieken die je hebt geleerd toe te passen.

Vervolgens is het belangrijk dat controle krijgt over de snelheid van de bal. Oefen dus ook met vertragen. Wissel af door het tempo van het hoelahoepen aan te passen.

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness Hoelahoep – Controle over de snelheid.

Afvallen met de fitness hoelahoep

Dit is de perfecte manier om de ademhaling te verhogen en de spieren aan het werk te zetten. Een goede hoelahoep workout is om het tempo te verhogen. Zo snel als je kunt. En dit versnelde tempo hoelahoepen 30 seconden vol te houden.

Vervolgens keer je terug naar een rustig gematigd tempo. Deze snelheid houd je 60 seconden vast om weer op adem te komen. Zodra je er klaar voor bent breng je het tempo met de fitness hoelahoep weer terug op vol tempo.

Wissel in tempo om die calorieën te verbranden als sneeuw voor de zon.

Je zult verstelt staan van het resultaat.

De voorwaartse & achterwaartse stap

De basis van hoelahoepen begin je langzaam te beheersen. Het is daarom tijd om een nieuw element toe te voegen.

We gaan de fitness hoelahoep workout nog leuker maken!

Het volgende onderdeel dat wij gaan oefenen met de fitness hoelahoep is bewegen met onze voeten. Bij de basisoefeningen stonden we statisch op één plek op de grond.

Heb je al geprobeerd om te bewegen tijdens het hoelahoepen? Kun je bijvoorbeeld een stap naar voren of naar achteren zetten? Hetzelfde geldt voor een stap naar links of naar rechts.

Hoelahoepen en bewegen voelt in begin onnatuurlijk aan. Tenzij je de Salsa dans beheerst of een natuurtalent.

Voor de meeste van ons zal het even oefenen zijn. Dat ervaarden we zelf ook toen we onze deze techniek probeerden aan te leren. Maar niet getreurd. Het is ons ook gelukt.

Fitness Hoelahoep – Voorwaartse & achterwaartse stap

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - De voorwaartse & achterwaartse stap

In begin zal je mogelijk nog een beetje worstelen met de techniek. Daarom is het handig om te stappen met kleine babystapjes. Zet een klein stapje naar voren en krijg de hoelahoep weer onder controle.

Herhaal deze handeling nog een keer door een babystapje naar achteren te zetten. Blijf hoelahoepen en zet telkens en stapje naar voren en weer terug.

Voel je dat het steeds eenvoudiger gaat? Goed bezig. Vergroot nu langzaam de afstand door de pas naar voren en achteren telkens iets groter te maken.

Als je merkt dat de centrifugale bal niet lekker meer roteert neem je even de tijd om je evenwicht te vinden en de snelheid weer op te voeren.

Na wat oefenen weet ik zeker dat het jou gaat lukken.

De zijwaartse stap links & rechts

De voorwaartse en achterwaartse stap heb je bij de vorige stap leren beheersen. Nu is het tijd om de zijwaartse stap toe te voegen aan jouw hoelahoep technieken.

Begin ook bij deze hoelahoep techniek weer met kleine babystapjes.

Omdat je de techniek van de voorwaartse en achterwaartse stap al geleerd hebt denk ik dat deze techniek eenvoudig te beheersen is.

Geef je zelf voldoende tijd, want bij de volgende techniek worden alle eerdere technieken gecombineerd.

Fitness Hoelahoep – Zijwaartse stap links & rechts

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - De zijwaartste stap links & rechts.

360 draai rondom je as

Het kan enige tijd in beslag nemen om de volgende hoelahoep techniek te beheersen. Inmiddels zijn we al ver gekomen, waardoor ik ervan overtuigd ben dat jij ook de 360 graden draai om je as gaat leren.

Dit is ook exact de reden waarom we de stapjes in verschillende richtingen hebben geoefend.

Ook de 360 graden draai beginnen we met babypasjes. Start met één kant, linksom of rechtsom, het maakt niet uit. Kies de richting waar je jezelf comfortabel bij voelt.

De geoefende babypasjes komen hier goed van pas. Wanneer je merkt dat de fitness hoelahoep uit balans raakt neem je de tijd om jezelf te corrigeren.

Oefen één draairichting tegelijk. Het is belangrijk om het hoelahoepen en draaien te beheersen. Het maakt niet uit als de centrifugale bal stopt met draaien. Geef de bal weer een stevige swing en probeer nogmaals.

Fitness Hoelahoep – 360 draai rondom je as

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - 360 graden draai rondom je as.

Vergeet je buikspieren niet goed aan te spannen tijdens het hoelahoepen en draaien. We willen de spieren laten werken om die calorieën te verbranden.

Het beheersen van de 360 graden draai en het uitstappen naar de gewenste richting geeft je veel bewegingsvrijheid. Dit maakt het sporten met fitness hoelahoep nog leuker.

Je armen mogen meebewegen

Tot nu toe hebben we ons volledig gefocust op het hoelahoepen en de beweging van onze heupen en benen.

Om het hoelahoepen sierlijker te maken gaan we nu tijdens het hoelahoepen onze armen bewegen. De manier waarop kies je zelf. Zolang het er maar sierlijk uitziet.

Tip, met leuke muziek op de achtergrond gaat deze techniek vrijwel vanzelf.

We willen natuurlijk dansen en hoelahoepen tegelijk. Daarvoor zijn de sierlijke armbewegingen een essentieel onderdeel.

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness Hoelahoep – Bewegen met je armen.

Side step & slide

Om een echte dans met fitness hoelahoep compleet te maken voegen we nog één bekende dansmove toe aan de verschillende hoelahoep bewegingen.

We hebben het over de side step & slide.

In plaats van de kleine zijwaartse stap die we eerder geoefend hebben, maken we het nu iets lastiger.

We gaan de zijwaartse stap overdrijven. Neem tijdens het hoelahoepen een flinke stap naar links (of rechts) en schuif je stambeen mee opzij. Je zet dus een stap en schuift je andere been in positie.

Verlies je controle over de fitness hoelahoep? Geen probleem, breng de hoelahoep opnieuw op tempo of geef de bal een zwaai. Oefenen baart kunst. Je zult deze techniek snel beheersen.

Fitness Hoelahoep – Side step & slide

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - Side step & slide.

Hoelahoep & dans op de muziek!

Staat de muziek nog niet aan? Zet dan vooral voor de volgende techniek muziek op. Voelt het ritme en beweeg de heupen.

Laat de hoelahoep spinnen terwijl je jouw armen beweegt, je naar voren of opzij stapt en 360 graden draait.

Fantastisch! Je hebt jezelf overtroffen en bent een echte fanatieke hoelahoep expert.

Het is vanaf vooral belangrijk om te blijven oefenen. Hoe meer we hoelahoepen des te meer calorieën je verbrand.

Perfect toch? Lekker dansen op de muziek en afvallen op razendsnel tempo.

Fitness hoelahoep & squat

Voor de lezer die een leuk fitness hoelahoep idee willen proberen hebben we de hoelahoep en squat bedacht.

Probeer vanuit de standaard hoelahoep positie steeds lager door je benen te zaken. Hiermee verhoog je de spanning op je bovenbeenspieren en bilspieren. Zo maak je de hoelahoep workout nog iets intensiever.

Maar let op, je kunt niet te ver door je benen zakken. Anders zou de centrifugale bal van de hoelahoep je benen kunnen raken. Dit willen we voorkomen.

Fitness Hoelahoep – Squat & hoepel

De volledige uitleg lees je in het artikel: Fitness hoelahoep - Squat & Hoepel.

Eigenlijk geldt hetzelfde als bij alle voorgaande oefeningen. Het is een kwestie van proberen en oefenen.

Je zult merken dat de extra spanning op de bovenbenen een extra toevoeging is om de hoelahoep training te verzwaren.

Probeer steeds langzaam door de benen te zakken en ook langzaam weer terug te keren naar startpositie. Geef je zelf de tijd om de hoelahoep te corrigeren wanneer je merkt dat je tempo verliest.

Conclusie

Wij hopen dat je dankzij dit artikel het fitness hoelahoepen hebt leren beheersen. 

De Zoluko Fitness Hoelahoep is een fantastische manier om op een leuke manier af te vallen. 

Heb je nog geen hoelahoep, maar wil jij ook starten? Dat begrijpen wij maar al te goed. De Zoluko fitness hoelahoep is verkrijgbaar op bol.com. Binnen 1-2 werkdagen geleverd en je betaalt geen verzendkosten. 

Bestel vandaag nog en start met verbranden van de ongewenste calorieën!

Cardio

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd