Waarom kiezen voor een Pull Up Bar Muur?
Laatste update: 18/09/2020.

Er zijn verschillende Pull Up Bars verkrijgbaar op de markt met ieder diverse voor- en nadelen. In dit artikel zullen we nader toelichten waarom een pull up bar muur of pull up bar plafond voor iedere thuis sporter de perfecte keuze is. Tot slot eindigen we met de 5 beste oefeningen om jouw rugspieren te versterken.

Verschillende typen pull up bar

Er bestaan verschillende manieren om pull ups te doen. Sommige woningen beschikken over brede houten deurposten, een open trap of andere creatieve oplossing op de rugspieren te versterken. Een alternatief is een pull up bar, waarvan een breed assortiment online verkrijgbaar is. De meest voorkomende pull up bars zijn:

Pull up bar muur

Een pull up bar muur is een uitermate geschikt sportartikel voor iedere thuis sporter en staat bij ons op nummer 1 als het gaat over verschillende pull up bars. De pull up bar muur onderscheidt zich onder andere doordat het over meerdere handgrepen beschikt. Hierdoor beschik je als thuis sporter over meer dan 10 verschillende oefeningen. Daarnaast is de draagkracht van een pull up bar muur vaak hoger en het materiaal van hoogwaardige kwaliteit. De Zoluko Pull Up Bar Muur is van professionele kwaliteit en kan je tegenkomen in diverse Nederlandse sportscholen.

Pull up bar plafond

Vergelijkbaar met een pull up bar muur is een pull up bar plafond. Daar waar het enige verschil zit in de manier van bevestigen. Het nadeel van een pull up bar plafond is dat het gebruik van lange stevige bouten essentieel is. Tevens is niet ieder plafond geschikt voor de bevestiging, omdat er veel weerstand op de pull up bar komt te staan. Twijfel je over de bevestiging, raadpleeg dan de aanbieder.

Uitschuifbare pull up bar

Ben jij niet in staat om in jouw woning een pull up bar muur of pull up bar plafond te bevestigen en heb jij beperkte ruimte dan is een uitschuifbare pull up bar de perfecte keuze voor jou. De uitschuifbare variant klem je eenvoudig tussen twee deurposten, vervolgens doe je de gewenste oefeningen, waarna je de pull up bar na gebruik weer opbergt. Echter beschik je over slechts 1 handgreep, waardoor je beperkt wordt in het aantal oefeningen die je kan uitvoeren. Let op, dat je een uitschuifbare pull up bar nauwkeurig bevestigd, anders kan de stang los schieten tijdens de oefening.

Pull up bar voor deurpost

De laatste pull up bar die wij bespreken is er één die achter een deurpost gehangen kan worden zonder dat je de pull up bar hoeft te bevestigen. Deze multifunctionele pull up bar kan je ook gebruiken voor push ups (door de stang op de grond te plaatsen). Helaas is het grootste nadeel van dit product dat de pull up bar voor de meeste Nederlandse en Belgische woningen niet geschikt is. Om de pull up bar stevig te plaatsen zonder de deurposten te beschadigen is het van belang dat je beschikt over een dikke houten deurpost. Iets wat de meeste woningen niet hebben. Let op, dat een aluminium deurpost niet geschikt is.

Wat is voor mij de beste keuze?

De beste keuze voor jou is afhankelijk van een aantal factoren zoals budget, beschikbare ruimte, maar ook jouw trainingsdoelstellingen. Beschik jij over de ruimte om een pull up bar muur of pull up bar plafond in jouw woning te bevestigen raden wij dit type aan. Zo beschik je altijd over een ruime variatie oefeningen binnen handbereik. Is jouw budget wat lager of beschik je over beperkte ruimte dan adviseren wij niet om te kiezen voor een pull up bar muur, maar een uitschuifbare variant. Hier is het belangrijk dat je goed kijkt naar het type model, daar waar er veel kwalitatief matige producten verkrijgbaar zijn. Afhankelijk van het model is een goede pull up bar te verkrijgen tussen de € 30 en € 60.

Oefeningen met een pull up bar muur

Er is een ruime keuze in verschillende pull up oefeningen, waarbij er op een aantal basisoefeningen veel variaties bedacht zijn. Zo kunnen diverse spiergroepen aangesproken worden die geschikt zijn voor beginners en gevorderde. In dit artikel lichten wij een vijftal variaties toe.

Standaard pull ups (met wijde grip)

Bij een standaard pull up pak je de pull up bar muur met brede bovenhandse grip met handpalmen naar voren. Een eeuwige discussie is de breedte van de grip. In de sportschool wordt vaak geroepen dat een brede grip beter is dan een smalle. Dit is niet waar. Ons advies is om onder de pull up bar muur te gaan staan, je armen te strekken en de handvatten beet te pakken op schouderbreedte. Door een pull up bar muur met deze grip vast te pakken zorg je ervoor dat iedere herhaling een maximaal bewegingsbereik heeft. Zorg ervoor dat je gedurende de oefening erop let dat je jezelf gecontroleerd optrekt, totdat je kin voorbij de pull up bar komt. Vervolgens laat je jezelf rustig zakken naar startpositie. Probeer je lichaam tijdens de oefening zo stil mogelijk te hangen.

Assisted pull up

Een goede pull up is een lastige oefening die de kracht in je rug en armen op de proef stelt. Is het momenteel nog te zwaar om de pull up goed en gecontroleerd uit te voeren? Dan is een ‘assisted’ pull up iets voor jou. Hierbij onderscheiden de pull up bar muur en pull up bar plafond zich, doordat je eenvoudig een weerstandband kunt bevestigen om de oefening te verlichten. In het geval van Zoluko Pull Up Bar Muur bevestig je de weerstand eenvoudig aan de ringbout. Plaats je voet (of knie) in de weerstandband en herhaal de oefening.

Behind the neck pull ups

Een interessante oefening is de behind-the-neck pull up. In tegenstelling tot de standard pull up buig je jouw hoofd naar voren met de kin op de borst. Pak de pull up bar muur beet met de zelfde bovenhandse grip en trek jezelf gecontroleerd naar boven, totdat het achterhoofd ter hoogte is van de pull up bar. De behind-the-neck pull up is perfect, wanneer je meer focus wilt leggen op de schouders en binnenkant van de rug.

Chin up

Met een chin up leg je meer focus op de biceps en de onderarmen, terwijl je de grote rugspieren versterkt. In tegenstelling tot de meeste pull up variaties pak je bij een chin up de pull up bar muur vast met de handpalmen naar je toe. Pak de handvatten op schouderbreedte en trek jezelf gecontroleerd omhoog totdat je kin ter hoogte is van de stang. Laat je vervolgens langzaam zakken totdat je armen helemaal gestrekt zijn. En herhaal de oefening.

Around-the-world pull ups

Voor de iets verder gevorderde lezer is er de around-the-world pull up, waarbij je jouw lichaam in cirkels beweegt. Pak de pull up bar muur met dezelfde grip beet als een standaard pull up (op schouderbreedte met handpalmen naar voren). In tegenstelling tot de bekende op- en neerwaartse beweging, beweeg je nu omhoog richting één van je handen. Behalve dat het er gaaf uit ziet is het grootste voordeel van deze oefening dat er meer kracht nodig is. Een around-the-world pull up gaat als volgt:

  • Pak de pull up bar muur vast op schouderhoogte.
  • Trek jezelf op richting je rechterhand
  • Beweeg je lichaam van de rechterhand naar de linkerhand
  • Laat jezelf gecontroleerd zakken naar startpositie
  • Herhaal in tegenovergestelde richting (van links naar rechts)

Conclusie

Kortom, voor de thuis sporter zijn er veel verschillende oefeningen te doen om de rugspieren te versterken in uithoudingsvermogen en kracht. Is krachttraining jouw doelstelling dan adviseren wij een pull up bar muur. En eventueel een pull up bar plafond. Dankzij de verschillende handgrepen ben je instaat diverse pull up oefeningen uit te voeren, zodat je de grote spiergroepen in de rug versterkt.

Ben jij er klaar voor om maximaal rendement te halen uit jouw thuis sportsessies. Wacht dan niet langer en start met trainen met onze Zoluko Pull Up Bar Muur. Probeer nu 30 dagen, niet-goed-geld-terug.

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd