8 verschillende oefeningen die je kunt doen met een pull up bar deur
Laatste update: 25/10/2020.

De pull up bar deur is één van onze favorieten apparaten als het gaat om thuis trainen. Hij kan eenvoudig tussen de deuropening of muur bevestigd worden met één simpele handeling. Daarnaast is het mogelijk je hele lichaam te trainen met een pull up bar deur.

Ben je benieuwd welke verschillende oefeningen je allemaal kunt uitvoeren met een pull up bar deur? Dan raden we jou aan deze informatieve blog verder te lezen over de 8 verschillende oefeningen die je kunt doen met een pull up bar deur.

Pull up

Eén van de bekendste oefeningen die je kunt doen met de pull up bar deur zijn pull ups ofwel optrekken genoemd. Met deze oefening gebruik je je eigen lichaamsgewicht als weerstand. Met optrekken focus je je vooral op je rugspieren, borstspieren, biceps en onderarmen. Met optrekken train je dus bijna de hele bovenkant van je lichaam. Dit maakt optrekken één van onze favorieten oefeningen om te doen met de pull up bar deur.

Chin up

De chin up is vergelijkbaar met optrekken (pull up). Het enige verschil met de chin up is dat je de stang onderlangs vast pakt op schouderbreedte. Hierdoor focus je vooral je biceps en de achterkant van je schouders. Chin ups zijn goed voor de hele achterkant van het bovenlichaam. Deze oefening is vaak makkelijker om mee te beginnen dan optrekken.

One arm pull up

Zoals de naam van de oefening al zegt gebruik je bij de one arm pull up maar één arm tijdens het optrekken. Zoals bij de pull ups gebruik je bij de one arm pull up ook je rugspieren, borstspieren, biceps en onderarmen. Wel is de one arm pull up veel moeilijker te beheersen, doordat je maar één arm gebruikt tijdens het optrekken. Voor deze oefening is de pull up bar deur een uitstekende tool om deze oefening te leren beheersen.

Muscle-up

De muscle-up is een hele bekende oefening die je kunt doen met een pull up bar deur en veel gedaan wordt in de fitness en crossfit wereld. In tegenstelling tot de pull up en chin up kom je met de muscle-up met je hele bovenlichaam boven de stang uit. Met muscle-ups train je nog veel meer spiergroepen aan dan met chin-ups. Zo gebruik je tijdens het optrekken van jezelf voornamelijk je bovenarmen, schouders en rugspieren. Daarnaast worden je borst, buik en onderarmspieren ook aangepakt tijdens het opdrukken van jezelf in strekpositie.

Leg raise

De leg raise is een uitstekende oefening om mee te beginnen aan de pull up bar deur. De leg raise is een extreem effectieve oefening om je buikspieren mee te trainen. Er zijn verschillende vormen van de leg raise, maar een ieder van deze variaties is uiterst effectief om ijzersterke buikspieren te ontwikkelen. Met de leg raise pak je vooral de onderkant van je buikspieren aan. Maar ook je dijen, rug en schuine buikspieren worden met de leg raise getraind.

Push ups

De pull up bar deur is ook een uitstekend apparaat om push ups te doen, ofwel opdrukken genoemd. Vooral omdat je in een schuine positie de push ups kunt uitvoeren met de pull up bar deur, train je vooral de bovenkant van je borstspieren, maar ook je rugspieren komen aan bod. Met deze oefening gebruik je wederom jouw lichaamsgewicht als weerstand en train je naast de borstspieren ook je rompspieren en je benen, doordat je jouw lichaam gedurende de oefening stabiliseert.

Toes to bar

De toes to bar is een uitstekende oefening om je buikspieren ijzersterk te maken en werkt als volgt. Hang aan de pull up bar deur in kaarsrechte houding met je benen naar beneden. Breng je voeten zo hoog mogelijk totdat je tenen de stang aanraken. De toes to bar is een oefening die veel kracht kost en daarom is het belangrijk goed te blijven ademen tijdens het uitvoeren van deze oefening.

Stretchoefeningen

Bovengenoemde oefeningen met een pull up bar deur dragen bij aan het trainen en versterken van jouw spieren. Doordat je zelf de hoogte bepaald, waarmee je een pull up bar deur klemt tussen een deurpost is de stang ook uitermate geschikt voor stretchoefeningen. Stretchoefeningen zijn enorm belangrijk om blessures te voorkomen voordat je aan een workout begint. Zo worden stretchoefeningen vaak gebruikt voor het hardlopen om blessures te voorkomen.

Conclusie

In dit artikel hebben we 8 oefeningen uitgelicht van de talloze oefeningen die je kunt uitvoeren met een pull up bar deur. En dat allemaal vanuit het comfort van je eigen huis!

Ben je klaar na het lezen van deze informatieve blog over de verschillende oefeningen die je kunt uitvoeren met een pull up bar deur om maximaal resultaat te boeken uit jouw thuis sportsessies? Wacht dan niet langer en begin met trainen met onze pull up bar deur en werk aan een sterk en gezond lichaam!

Pull up bar

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd