Effectief thuis trainen met de pull up bar deur

Laatste update: 15/11/2020.

Thuis trainen wordt steeds populairder, omdat het veel geld en tijd bespaart. Daarnaast is het voor velen een laagdrempelige manier om te starten met trainen. Fit worden en/of blijven kan ook vanuit huis worden bereikt door middel van een goed plan van aanpak en de juiste trainingstools.

Succesvol thuis trainen 

Om het thuis trainen succesvol te maken heb je niet veel verschillende trainingsapparaten- en/of accessoires nodig. Zo kom je namelijk al een heel eind met een matje en sportschoenen. Om de thuis training echter nog completer te maken, zonder te diep in de buidel te tasten, is de pull up bar deur een mooie aanvulling.

De pull up bar deur  

Met de pull up bar deur kun je eindeloos veel oefeningen doen zoals: chin up, one arm pull up, muscle up, leg raise, push up, toes to bar en verschillende stretchoefeningen. Een uitgebreide beschrijving van deze oefeningen is te vinden in de blog '8 verschillende oefeningen die je kunt doen met een pull up bar deur’. Daarnaast is de pull up bar deur gemakkelijk te bevestigen en neemt het weinig ruimte in beslag. Het matje kun je gebruiken voor verschillende grondoefeningen, zoals: sit-ups, push-ups en planken.

Door de combinatie van grondoefeningen, oefeningen met de pull up bar deur en een korte cardio sessie kun je met thuis trainen flinke progressie boeken!

Tips voor het starten met thuis trainen

Om het starten met thuis trainen met de pull up bar deur gemakkelijker te maken, hebben we een aantal tips opgesomd.

Start met een plan van aanpak

Een goed plan is het halve werk. Door een doel te stellen en een bijbehorend plan te maken hoe je dit doel gaat behalen ben je al op de helft. Dit geeft rust en zorgt ervoor dat je je volledig kunt focussen op het thuis trainen. 

Kijk filmpjes 

Op het internet zijn heel veel verschillende instructiefilmpjes te vinden over de uitvoering van bepaalde oefeningen. De juiste techniek is van essentieel belang bij het thuis trainen en voorkomt onnodige blessures.

Consistentie is key 

Een vaste routine zorgt ervoor dat het thuis trainen beter is vol te houden. Door het trainen op vaste tijden en het aanhouden van een trainingsplan zul je gemakkelijker je doelen behalen. 

Kies de juiste oefeningen 

Kies oefeningen die aansluiten op jouw behoefte. Elk mens is anders waardoor ook elk mens verschillende wensen en behoeften heeft. Kies je oefeningen dan ook zorgvuldig uit op basis van wat jouw doel is en niet het doel van de buurman. Zo biedt de eerdergenoemde pull up bar deur een grote variatie aan verschillende oefeningen, waardoor er altijd oefeningen tussen zitten die bij jouw trainingsdoel passen.

Warming-up

Voordat je aan de slag gaat met thuis trainen is het van essentieel belang om een korte warming-up te doen. Een warming-up zorgt ervoor dat je lichaam de kans krijgt om op te starten en voorkomt onnodige blessures. Een warming-up van 5 tot 10 minuten is al voldoende. Voorbeelden van een warming-up zijn: hardlopen, fietsen, jumping jacks, burpees, springtouwen en voor de die hards onder ons boksen. Zo is de boksbal op voet bijvoorbeeld uitermate geschikt voor thuis trainen. 

Stretchen

Zorg altijd dat je na het thuis trainen eindigt met het stretchen van je spieren. Dit zorgt ervoor dat je spieren leniger worden en het helpt het lichaam te ontspannen na een intensieve work-out.

Toch even de motivatie kwijtgeraakt? 

Schrijf je doel nogmaals op en visualiseer dat je je doel al hebt bereikt.

Voorbeeld: stel je doel is dat je een volwaardige six-pack wilt hebben. Schrijf dit op en hang het bijvoorbeeld op de koelkast, zodat je hier elke dag aan wordt herinnerd. Sluit vervolgens je ogen en beeld jezelf in op een mooie zomerse dag op het strand vol zelfvertrouwen met je six-pack. Geniet ervan en hou dit vast als je je ogen weer opent. Met dit beeld start je veel gemotiveerder met thuis trainen!

Wil je nog een extra houvast?

Schrijf dagelijks tot wekelijks je trainingsresultaten op. De slimme weegschaal met lichaamsanalyse is hier een handige tool voor. Deze weegschaal geeft namelijk niet alleen je gewicht aan, maar ook je BMI, vetpercentage en spiermassa. Dit zorgt naast de pull up deur voor nog een extra stok achter de deur bij het thuis trainen.

Conclusie

Thuis trainen is een laagdrempelige, tijd- en geld besparende manier om te trainen. Met een paar trainingsattributen (matje, sportschoenen en de pull up bar deur), een duidelijk plan van aanpak en een consistente planning zorg je ervoor dat jouw doelen behaald worden en het thuis trainen een groot succes wordt!

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd