Thuis trainen op eigen lichaamsgewicht: welke spullen komen van pas

Laatste update: 03/03/2021.

Ben je iemand die echt de smaak te pakken heeft gekregen met het thuis trainen? Of weet je juist niet zo goed meer hoe je thuis kunt trainen zonder alle trainingsattributen van de sportschool? Dan helpen we je graag een handje op weg door verschillende opties te geven voor trainingsproducten die je kunt gebruiken bij het thuis trainen.

In deze informatieve blog over thuis trainen zullen we dan ook verschillende trainingsattributen uitlichten die je kunt toevoegen aan het thuis trainen. In deze blog richten we ons voornamelijk op trainingsattributen die geschikt zijn voor cardiotrainingen. Zo creëer je heel makkelijk je eigen ideale ‘home workout set’.

Daarnaast zullen we vertellen hoe je deze home workout set effectief kunt toepassen bij het thuis trainen. Mocht je geïnteresseerd zijn in trainingsattributen waarbij je vooral gewichten gebruikt, bekijk dan onze andere blog: thuis trainen met gewichten: welke spullen komen van pas. 

Tot slot zullen we verschillende oefeningen per trainingsattribuut geven om alvast goed van start te kunnen gaan met thuis trainen. Zo rol je voortaan direct vanuit je bed je eigen thuisgym in!

Heb ik al die spullen wel nodig bij het thuis trainen?

Het antwoord hierop is nee, je hebt al die spullen niet per se nodig voor het thuis trainen. Je kunt ook heel goed thuis trainen zonder extra trainingsattributen. Wil je echter vaker thuis trainen en jezelf een extra prikkel geven? Dan raden we aan om eens te gaan kijken naar de trainingsproducten die we voor je gaan opsommen in deze blog.

Je hoeft natuurlijk niet alle opties die we geven aan te schaffen voor je home workout set. Je kunt ook starten met een enkel product of een paar producten en later uitbreiden. Kijk naar wat voor jou goed voelt. We begrijpen namelijk ook wel dat de portemonnee het ook toe moet laten. Onthoud hierbij wel: investeren in trainingsproducten is investeren in je gezondheid!

Thuis trainen met een springtouw

Een springtouw kan een mooie toevoeging zijn aan je home workout set. Touwtjespringen is een ideale manier om je conditie te verbeteren en extra calorieën te verbranden. Daarnaast kun je door regelmatig een springtouw in te zetten tijdens het thuis trainen je voetenwerk, coördinatie, explosiviteit en snelheid verbeteren. Dit zijn allemaal factoren die van pas komen bij onder andere boksen, cardio- en krachttraining.

Je kan alleen maar touwtjespringen voor een volwaardige cardiotraining, maar je kunt het ook inzetten als aanvulling op je krachttraining. Door het combineren van verschillende oefeningen en touwtjespringen creëer je bij het thuis trainen een full body workout.

Er zijn veel verschillende soorten springtouwen van leer of kunststof en van licht tot zwaar. Daarnaast heb je springtouwen met verschillende soorten handvaten en kun je bij de ene de lengte van het touw afstellen en bij de andere niet. Voor het thuis trainen raden we je aan om een springtouw toe te voegen aan je home workout set die je in ieder geval kunt afstellen in de lengte.

Oefeningen met een springtouw

Bij het thuis trainen met een springtouw kun je natuurlijk op de reguliere manier touwtjespringen, maar je kunt ook afwisselen met allerlei variaties. Zo kun je bijvoorbeeld touwtjespringen op één been of ‘double unders’ oefenen. Bij ‘double unders’ is het de bedoeling dat je het touw niet één maar twee keer onder je voeten doorhaalt bij één sprong.

Daarnaast kun je touwtjespringen ook heel goed afwisselen met een andere oefening. Zo kun je bijvoorbeeld vijftig air squats maken en daarna meteen vijftig keer touwtjespringen en dit herhalen voor meerdere sets.

Thuis trainen met een boksbal op voet

Voor het thuis trainen is een boksbal op voet een ideale toevoeging aan je home workout set, omdat het weinig ruimte inneemt. Het is daarnaast een goede sparringpartner om te beginnen met boksen, voordat je tegenover een ervaren bokser komt te staan. Daarnaast train je met een boksbal op voet je conditie, kracht en uithoudingsvermogen.

Met een boksbal op voet en het eerdergenoemde springtouw uit je home workout set kun je ook een hele goede conditie en uithoudingsvermogen training doen. Een springtouw is namelijk een goede manier voor de beginnende bokser om het uithoudingsvermogen te vergroten.

Met een springtouw train je namelijk je conditie, waardoor je het thuis trainen met een boksbal op voet steeds langer vol zult houden. Andersom zul je door het thuis trainen met een boksbal op voet het touwtjespringen langer vol kunnen houden. Deze twee tools uit je home workout set vullen elkaar dan ook mooi aan.

Oefeningen met een boksbal op voet

Voor het thuis trainen met een boksbal op voet zullen we de basisstoten beschrijven, zodat je een volwaardige start kunt maken met boksen! De basisstoten voor het thuis trainen met een boksbal op voet:

Jab
De jab is de meest simpele stoot. Hierbij stoot je met een hand recht vooruit (bovenkant van de hand wijst naar boven).

Hoek
De hoek is een oefening waarbij je je gehele bovenlichaam moet indraaien. Bij het indraaien houd je één arm gebogen in een hoek horizontaal tegen het lichaam en haal je uit naar je tegenstander.

Uppercut
Bij de uppercut houd je je armen gebogen (ellebogen wijzen naar beneden) tegen je lichaam. Vervolgens stoot je van beneden naar boven.

Cross
De cross stoot is net als de jab een rechte stoot, maar nu stoot je kruislings naar je tegenstander.

Tip: Op het internet zijn heel veel verschillende instructiefilmpjes te vinden over de uitvoering van bepaalde oefeningen. De juiste techniek is van essentieel belang bij het thuis trainen met een boksbal op voet en voorkomt onnodige blessures.

Thuis trainen met een pull up bar deur

De pull up bar deur is gemakkelijk te bevestigen en neemt weinig ruimte in beslag, waardoor het een handige toevoeging is aan je home workout set voor het thuis trainen.

Daarnaast kun je met de pull up bar deur eindeloos veel oefeningen doen zoals: chin up, one arm pull up, muscle up, leg raise, push up, toes to bar en verschillende stretchoefeningen. Een uitgebreide beschrijving van deze oefeningen is te vinden in de blog: 8 verschillende oefeningen die je kunt doen met een pull up bar deur.

Oefeningen met een Pull up bar deur

Pull up
De meest bekende variant is de reguliere ‘pull up’ (optrekken). Bij deze oefening laat je jezelf uithangen aan de pull up bar deur, waarbij je de stang vastpakt met je armen op schouderbreedte. Vervolgens trek je jezelf omhoog en tik je met je borst de stang aan. Daarna zak je weer gecontroleerd naar beneden.

Tip voor het thuis trainen: Is een pull up maken bij het thuis trainen nog net even te zwaar? Gebruik dan bijvoorbeeld weerstandsbanden die we in de blog ‘thuis trainen met een home workout set met gewichten’ hebben beschreven ter ondersteuning om de oefening iets lichter te maken.

Leg raises
Bij het thuis trainen met een pull up bar deur zijn leg raises een goede oefening om ook je buik trainen mee te pakken!
Bij deze oefening laat je jezelf hangen aan de pull up bar deur, waarbij je de stang vastpakt met je armen op schouderbreedte. Vervolgens hou je de binnenkant van je benen tegen elkaar aan terwijl je langzaam met je benen (gestrekt) omhoog komt. Span hierbij je buikspieren heel goed aan en laat vervolgens je benen weer langzaam naar beneden zakken.

Tip voor het thuis trainen: Door de combinatie van grondoefeningen, oefeningen met de pull up bar deur en een korte cardio sessie (touwtjespringen of boksen bijvoorbeeld) kun je met thuis trainen op eigen lichaamsgewicht flinke progressie boeken!

Conclusie

In deze informatieve blog hebben we verteld waarom een home workout set van pas kan komen bij het thuis trainen. Vervolgens hebben we verschillende trainingsattributen uitgelicht die je kunt gebruiken bij het thuis trainen op eigen lichaamsgewicht.

Tot slot hebben we per trainingsattribuut verschillende oefeningen beschreven. Dit zorgt ervoor dat je goed van start kunt gaan met het thuis trainen met je eigen home workout set!

KrachttrainingOverig

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd