Een gezond vetpercentage: wat is het en hoe meet je het

Laatste update: 19/02/2021.

Elk lichaam heeft een laagje vet nodig. Het laagje vet beschermt je onder andere tegen de kou, en werkt als stootkussentje om je organen te beschermen. Daarnaast zorgt dit laagje vet voor een reservevoorraad energie en maakt het bepaalde hormonen aan. Het is alleen de kunst om er voor te zorgen dat je een gezond vetpercentage hebt en geen overschot vet in je lichaam. Vooral het vet wat in de buikholte of rond de organen opgeslagen wordt, is niet goed voor je gezondheid.

In deze informatieve blog leggen we uit wat een gezond vetpercentage nou precies is. Daarnaast zullen we ook uitlichten met welke tools je dit het beste kunt meten.

Gezond vetpercentage: wat is het vetpercentage?

De hoeveelheid vet die in je lichaam ligt opgeslagen noemen we het vetpercentage. Je vetpercentage is een uitstekende graadmeter van een gezond of ongezond gewicht. Dit is je totale lichaamsgewicht minus je vetvrije massa. Bij vetvrije massa moet je denken aan botten, spieren, water, weefsel, pezen, organen et cetera.

Onder het vetpercentage verstaan we essentieel vet en niet-essentieel vet. Essentieel vet heeft je lichaam nodig om normaal te kunnen functioneren. Niet-essentieel vet wordt opgeslagen in je lichaam en is ongezond. Vooral als dit te veel wordt brengt niet-essentieel vet risico’s met zich mee. Denk hierbij aan hart- en vaatziektes of diabetes. Alleen al om deze reden is het erg belangrijk om een gezond vetpercentage te hebben.

Wat is een gezond vetpercentage?

Het is algemeen bekend dat overgewicht slecht voor je gezondheid is en kan leiden tot verschillende chronische ziektes. Denk hierbij aan ademhalingsproblemen, gewrichtspijn of het falen van belangrijke organen om er maar een paar te noemen. Ook een te laag vetpercentage is ongezond en kan leiden tot bijvoorbeeld slechtere sportprestaties. Wees er dus goed van bewust wat een ongezond vetpercentage kan doen met je lichaam. Probeer dus te streven naar een gezond vetpercentage die in verhouding staat met je lichaam en prestaties.

De richtlijnen voor een gezond vetpercentage kunnen verschillen per leeftijd en geslacht. Gemiddeld genomen streven we naar een vetpercentage tussen de 15 en 22 procent voor mannen en 21 en 30 procent voor vrouwen. Volgens het onderstaande tabel zie je de wetenschappelijke richtlijnen voor de grenswaarden van een gezond vetpercentage.

Hoe meet je een gezond vetpercentage?

Je kunt op veel verschillende manieren een gezond vetpercentage meten. De meest gangbare methodes zijn die met een huidplooimeter of een slimme weegschaal. Er zijn ook andere opties die nog nauwkeuriger maar wel veel duurder zijn. Deze metingen gebeuren middels hydrostatisch wegen, DEXA-scan (rontgen), X-ray, ultrasound, infarood, TOBEC, NRM, of via een plethysmografie (luchtverplaatsing).

De methodes die we in dit artikel zullen uitlichten zijn de meest gangbare methodes middels een huidplooimeter of een slimme weegschaal. Deze methodes van een gezond vetpercentage meten kunnen ook makkelijk vanuit het comfort van je eigen huis gedaan worden.

Huidplooimeter
Met behulp van een tang wordt bij een huidplooimeting de dikte van je huidplooi gemeten. Met deze gangbare methode kun je een redelijk nauwkeurige schatting van je vetpercentage meten. Bij een huidplooimeting is het wel belangrijk dat er op de juiste plekken gemeten wordt. Daarom adviseren we ook om deze methode te laten doen door iemand met ervaring.

Overigens wordt deze methode afgeraden bij mensen met extreem overgewicht. De reden hiervoor is omdat het als pijnlijk kan worden ervaren en het lastig is om een grote huidplooi te meten. Bij mensen met extreem overgewicht adviseren we om de wat nauwkeurigere methodes toe te passen zoals hierboven besproken.

Waar moet ik op letten tijdens een huidplooimeting?

  • Het is belangrijk dat er op de juiste plekken gemeten wordt. Probeer ook alleen het vet en de huid vast te pakken en geen onderliggende spieren. Dit doe je met je wijsvinger en duim.
  • Probeer de meting elke keer te laten uitvoeren door dezelfde persoon. Verschillende mensen meten namelijk op verschillende plekken en nemen zo ook verschillende diktes. Op die manier kun je nooit nauwkeurig meten. Laat de meting dus elke keer uitvoeren door dezelfde persoon om nauwkeurig een meting te doen. Zo ben je er zeker van dat je een verschil ontdekt.
  • Wanneer je zelf een huidplooimeting doet, noteer dan op welke plek je de meting heb uitgevoerd.

Slimme weegschaal
Een gezond vetpercentage meten kan ook prima met een slimme weegschaal. Bij deze methode stuurt de slimme weegschaal een heel klein stroomdeeltje door je lichaam. Omdat vet, spieren en ander weefsel elektriciteit verschillend geleiden, kan de slimme weegschaal op basis daarvan een precieze berekening maken of je een ongezond of gezond vetpercentage hebt.

Vaak worden deze slimme weegschalen ook geleverd met een handige app waarin je de vooruitgang kan bijhouden. Daarnaast is het voordeel van een slimme weegschaal dat het makkelijk en goedkoop is. Zo is een gezond vetpercentage meten toegankelijk voor iedereen.

Conclusie

Kortom, er zijn voldoende manieren om een gezond vetpercentage te meten. Dit kan eenvoudig door middel van een slimme weegschaal of huidplooimeting.

Wil je het jezelf eenvoudig en makkelijk maken om een gezond vetpercentage te meten? Bekijk dan onze slimme weegschaal en begin vandaag nog met het meten van een gezond vetpercentage.

AlgemeenLichaamsanalyseSlimme weegschaal

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd