Lichaamsanalyse: Wat is botmassa (Bone mass)?

Laatste update: 04/09/2020.

Waarom is het interessant om je botmassa te meten?

De meetwaarde 'botmassa' geeft aan hoe zwaar jouw botten zijn. Het gewicht verschilt altijd per persoon. Ben jij veel bezig met sport en voeding? Dan is het interessant om je botmassa te meten.

Sterke botten zijn van essentieel belang

Totdat je de leeftijd van ongeveer 30 jaar hebt bereikt, blijft je botmassa onder normale omstandigheden toenemen. Vanaf je 30ste zal de botmassa geleidelijk afnemen. Dit proces doormaakt ieder persoon.

Echter is het belangrijk om je botten goed te blijven verzorgen om eventuele problemen te voorkomen. Maar als ze snel verslechteren of als je sowieso al een lage botmassa heeft, loop je een risico. Problemen met botten worden veelal pas opgemerkt wanneer het te laat is. Het is daarom slim om uw botmassa in het oog te houden en te controleren.

Botmassa score

Bij Zoluko Slimme Weegschaal ligt een gezonde botmassa op je 30ste levensjaar boven de 2.2 (mannen) of 1.5 (vrouwen).

Hoe houd ik mijn botmassa gezond?

Gelukkig zijn er genoeg dingen die u kunt doen om jouw botten gezond en dicht te houden. De volgende voedingsstoffen spelen een belangrijke rol:

  • Calcium
  • Vitamine D
  • Vitamine K
  • Kalium
  • Magnesium

Calcium is het bekendste component voor sterke botten. Deze voedingsstof is een veel voorkomend bestanddeel van zuivelproducten, maar komt ook voor in bladgroenten zoals spinazie, bonen, vis, havervlokken.

Het lichaam heeft Vitamine D nodig om calcium op te kunnen nemen. Vitamine D zit onder andere in garnalen, vette vis en eieren. Daarnaast maakt het lichaam zelf Vitamine D aan bij blootstelling met de zon. Bij veel mensen is dit vitaminegehalte te laag, waardoor het verstandig is om dat tekort aan te vullen met de juiste voeding.

Ook Kalium ondersteunt calcium bij het versterken van de botten. Kalium neutraliseert zuren die calcium afbreken. Het zit in (zoete) aardappelen, sinaasappels, yoghurt en bananen.

Magnesium is nodig om calcium en vitamine D efficiënt te laten werken. Goede bronnen van magnesium zijn spinazie, aardappelen tomaten, en artisjokken.

Kan mijn botmassa negatief beïnvloed worden?

Er zijn ook bepaalde dingen die uw botmassa negatief kunnen beïnvloeden. Beperk gebruik van het volgende:

  • Alcohol
  • Cafeïne
  • Roken

Zoluko Slimme Weegschaal met Lichaamsanalyse

Meer te weten komen over de lichaamsanalyse?

Wil jij weten welke lichaamsanalyses Zoluko Slimme Weegschaal analyseert, hoe deze metingen berekent worden en wat iedere meting vertelt over jouw lichaam? Lees dan onze blogs over lichaamsanalyse:

Lichaamsanalyse

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd