Lichaamsanalyse: Wat is vochtgehalte (Body water)?

Laatste update: 03/09/2020.

Is het interessant om mijn vochtgehalte te weten?

Body Water, in het Nederlands ‘vochtgehalte’ is voor iedereen interessant. Deze waarde geeft namelijk het percentage vocht in jouw lichaam aan. Dit is interessant voor iedereen die wil weten of hij/zij per dag genoeg vocht binnenkrijgt. Daarnaast is het een belangrijke waarde wanneer je veel sport, veel spieren hebt en wanneer je aan het diëten bent.

Wat is vochtgehalte?

Het is de totale hoeveelheid vocht in het lichaam van een persoon. Het exacte percentage varieert op basis van een aantal factoren (bijv. leeftijd en geslacht). Het vochtgehalte is de primaire bouwsteen voor cellen. Het helpt de inwendige lichaamstemperatuur te reguleren, versterkt je spieren en hydrateert je huid. Dit zijn slechts enkele voorbeelden waarom vochtgehalte en het drinken van water zo belangrijk zijn. Om deze reden is dit één van de belangrijkste lichaamsmetingen van Zoluko® Slimme weegschaal.

Waarom is vochtgehalte belangrijk?

Jouw vochtgehalte is een belangrijke maatstaf wanneer we het over een gezond lichaam hebben. Gedurende de dag verliest het lichaam vocht via de huid, door te zweten, via de urine en via de ademhaling. Wat je aan vocht verliest moet weer worden aangevuld. Het is uitermate belangrijk dat jouw vochtgehalte perfect in balans is.

Wat is het ideale percentage vochtgehalte?

Het ideale percentage vochtgehalte varieert en diverse factoren spelen hierbij een rol. Denk hierbij aan geslacht, leeftijd en lichaamssamenstelling. Over het algemeen hebben vrouwen een lager percentage dan mannen. Dit komt omdat vrouwen meer weefsel hebben. Bij volwassen vrouwen schommelt het percentage tussen 45 en 60%, terwijl het ideale percentage bij mannen 50 tot 65% van het totale lichaamsgewicht bedraagt.

Hoe kan ik het vochtgehalte verhogen?

Er zijn veel manieren om het percentage vochtgehalte te verhogen. Drink om te beginnen elke dag minimaal 2 liter water. Verder wordt geadviseerd om de dag te beginnen met een glas water. Hierdoor worden afvalstoffen en gifstoffen uit het lichaam gespoeld.

Een gezonde manier om je vochtgehalte te verhogen is door vers fruit en rauwe groenten te eten. Daar zit veel water in. Dit is een goed alternatief, zodat je niet alleen maar water hoeft te drinken. Om een indicatie te krijgen of je genoeg water drinkt, kan je op de kleur van uw urine letten: deze moet licht van kleur zijn.

Het percentage water in populaire groenten en vruchten is als volgt:

Vochtgehalte groente-fruit

Meer te weten komen over de lichaamsanalyse?

Wil jij weten welke lichaamsanalyses Zoluko Slimme Weegschaal analyseert, hoe deze metingen berekent worden en wat iedere meting vertelt over jouw lichaam? Lees dan onze blogs over lichaamsanalyse:

Lichaamsanalyse

Plaats een reactie

Alle opmerkingen worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd